Omassa Victronikissa ajattelin ihan samaa. Ajattelin siirtää katkaisimen keittiön lähelle. On Off Standby katkaisin olikin kiinni piirikortissa eikä oma ymmärrys enää siihen riita. Tv. AriH.Tawast kirjoitti:Saakos muuten k.o. apparaattiin kaukokäynnistystä?
Neoplan N122 Doubledecker
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Neoplan N122 Doubledecker
#048
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Kyllä saapi. Ei tartte roplata kytkintä kun kyljessä on RJ-liittimellä paikka kauko-ohjaukselle. Noissa isoissa monesti on tuo. Sinänsä järkevää kun noita ei saa kokonsa puolesta esille oikein kätevästi.H.Tawast kirjoitti:Saakos muuten k.o. apparaattiin kaukokäynnistystä?
Tossa ko. mallissa on myös sellainen toiminto että se menee ittestään päälle kun siihen kytketään kuormaa.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Parin kuukauden kuluttua kai tilaa lisää... En sitten tehdä tilaako nopeammin jos meitä on vähän enemmän.
Laittakaa vaikka minulle privana minkä haluaisitte niin kyselen pakettihintaa, ja jos hän tilaa niitä pelkästään meille niin ei tarttis odottaa niin kauan...
Laittakaa vaikka minulle privana minkä haluaisitte niin kyselen pakettihintaa, ja jos hän tilaa niitä pelkästään meille niin ei tarttis odottaa niin kauan...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Onko se silloin ns. standbytilassa?jone-51k kirjoitti:Tossa ko. mallissa on myös sellainen toiminto että se menee ittestään päälle kun siihen kytketään kuormaa.H.Tawast kirjoitti:Saakos muuten k.o. apparaattiin kaukokäynnistystä?
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Juurikin näin. Kulutus tässä tilassa on n.10% normaalista. Aparaatissa on jopa säädin ruuvilla josta saa säädettyä sitä kuormaa milloin laite menee "unille" Apuna säätöön moniväriset ledit.only4pro kirjoitti: Onko se silloin ns. standbytilassa?
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Eli kannattaa pitää se Standby matkan aikana ja yöksi sammuttaa, 10% 3kW on jo aika paljon... vai oliko se 10% normaalista tyhjäkäyntivirrasta?jone-51k kirjoitti:Juurikin näin. Kulutus tässä tilassa on n.10% normaalista. Aparaatissa on jopa säädin ruuvilla josta saa säädettyä sitä kuormaa milloin laite menee "unille" Apuna säätöön moniväriset ledit.only4pro kirjoitti: Onko se silloin ns. standbytilassa?
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Mie älysin opuksesta että se ois 10% normaalikulutuksesta. Vähän on tuo manuaali sellainen yleismaailmallinen vaikkakin kaikki tarvittava siinä on mainittu. Eli ei toinna ihan huvikseen tuota pitää päällä joskaan ei sitä jaksa ihan joka rasashduksesta sulkeakaan.
- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Miten muuten noi modifioidut siniaaltoinvertterit, nyt saisi melko edullisesti 3000 watin, jossa käynnistysteho 6000 wattia. Mitkä laitteet vaativat sen puhtaan siniaallon? Kenties tyhmiä kysymyksiä, mutta kun tuo sähköpuoli ei ole oikein hanskassa.. 

Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Tuohon ei ole suoraa vastausta. Jotkut laitteet hyväksyvät kanttiaaltoa, jotkut simuloitua siniaaltoa, jotkut ei kumpaakaan. Paljolti riippuu siitä viekö laite paljon virtaa (amp) ja toisaalta siitä onko perässä pelkkä vastus vai hienoa elektroniikkaa. Toisaalta jos perässä on hienoa elektroniikkaa sisältävä laite, mutta siinä on tavallinen muuntaja (painava möykky) laite yleensä ei tiedä muuta kuin virtalähteestä saatavan tasajännitteen (kaikki toimii ok), mutta toisaalta esim.läppäreiden hakkuripowerit voivat olla ranttuja "siniaallon" muodolle. Käytännössähän kaikilla vaihtovirran muodoilla saavutetaan sama teho (riippuu kuormasta), mutta esim. sahamuotoisessa siniaallon simuloinnissa huippujännite voi olla jopa 460V (jotta virran anto kuorman ollessa päällä saavutettaisiin) josta kaikki laitteet eivät pidä. Kanttiallossa tämä huippu on monasti alle 230V varsinkin kuormitettuna.H.Tawast kirjoitti:Miten muuten noi modifioidut siniaaltoinvertterit, nyt saisi melko edullisesti 3000 watin, jossa käynnistysteho 6000 wattia. Mitkä laitteet vaativat sen puhtaan siniaallon? Kenties tyhmiä kysymyksiä, mutta kun tuo sähköpuoli ei ole oikein hanskassa..
Tämä näin saunan jälkeen selitettynä

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Ja se oli just tältä kaverilta toi hinta?jone-51k kirjoitti:Nyt taisi viimein tärpätä tuossa sähköprobleemissa. On ollut puhetta siitä että inverttereitä on erilaisia ja edullisemmat tuottavat modattua kanttiaaltoa ja se sähkö ei ole soveliasta herkemmille laitteille. Myöskään aggregaatin tuottama sähkö ei ole puhdasta eikä sovellu moiseen. Siksi puhdas siniaaltoa tuottava invertteri on nähdäkseni ainoa budjettiluokan ratkaisu. Tässä vaan on tää hinta ollut semmonen peikko kuitenkin. 3000W tehoinen on maksanut sen 1500€ ja homma on ollut hankkimatta (perus 1500W kyllä löytyy).Nyt kuitenkin löytyi taho josta 24V/3kW invertteri lävähtää kouraan 500€ hintaan. Kyselyn mukaan puhtaampaa sähköä kun verkosta. Jos en väärin älynnyt niin heillä näiden myynti on isomman toiminnan sivubusiness. Ostin sen ja alkuviikosta se on sitten täällä. Jos laite on hyvä ja toimiva niin laitan yhteystiedot josta tätä saa. Tuntui olevan osaamista kun kysyin noista sopivuuksista ja sopimattomuuksista. Tässä olisi juuri ihanteellinen mun työhommaan. Ehdoton max. kulutus on mulla 2650W ja tässä olisi jatkuva 3000W. Nyt takaisin akuston suunnitteluun.. Siitä onkin tuolla toisaalla menossa juttua.
Sain tällaisen viestin tänään:
Koodi: Valitse kaikki
Esimerkiksi 6kpl erä niin sitten teen tilauksen heti. Valitettavasti hinta
ei voi pudota, mutta yrittäisin ainakin samana pitää sen mutta AINOASTAAN
tälle tilaavalle ryhmälle.
Mainitsen, että 3kW 24V laitteita on toimitettu nostoalan yrityksille ja
puolustusvoimien alihankkijalle hintaan 780 € + Alv.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Nyt taisi olla onni myötä kun olin liikkeellä asiassa. Se "toinenkin" varastossa ollut 3kW meni toiselle kulkurille sopurahalla. Luulen että nämä taisi olla ylijäämiä jostain projektista kun ihan eri hinta on nyt.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Nyt kyllä ottaa pattiin
Eli mihin hintaan noita sit sais
Olisin kiinnostunut jos hinta on edullinen 



Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Bussiton kirjoitti:Nyt kyllä ottaa pattiinEli mihin hintaan noita sit sais
Olisin kiinnostunut jos hinta on edullinen
Laitoin sähköpostia, eli odotetaan että tulee vastaus.
Näin kirjoitin:
Koodi: Valitse kaikki
Eli onko toi se hinta millä myyt? Laitatko ihan listan hinnoista, vaikka
näistä, kaikki puhdas siniaalto:
12V
1kW
1,5kW
3kW
24V
1kW
1,5kW
3kW
Eli 24V sähkömoottori pyörittää generaattoria, ja siitä se sähkö sitten tulee. Ensin se ei meinannut toimia, mikro lähti kaksi kertaa käyntiin ja sitten ei lähtenyt enää. No, me alettiin toisen autoilijan kanssa tarkistamaan sulakkeita sun muuta, ja mikään rikkinäinen sulake ei löytynyt. Generaattorissa on Käsi/Automaattien kytkin, eli pitäisi lähteä käyntiin kun tulee kuormaa, mutta sen räplääminen ei auttanut.
No, sainpahan sen sitten pyörimään taas, annoin nimittäin lapiolla sivuun... Varmaan on niin vähän käytetty että menee välillä jumiin.
Tälläkin hetkellä se pyörii tuossa alla, olisi varmaan aika hyvä idea myös uudempaan, mutta ei taida kukaan enää tehdä sellaisia...
En kattonut mitä se antaa, mutta varmaan kilowatin (ja auto on vm. 89)
- mkos
- Kippari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 21 Syys 2007 22:22
- Truck: renu premium
- Location: siilinjärvi
- Paikkakunta: siilinjärvi
- Viesti:
Re: Neoplan N122 Doubledecker
jonelta kyselisin,et minä varmaan soittelin sinulle joitai kuukausia sitten ja
kyselin onko bussi myynnissä..seisoko neppari joskus renggasliikkeen pihassa..?
muistelen et ois samoja värejä ollu...
t:mkos
kyselin onko bussi myynnissä..seisoko neppari joskus renggasliikkeen pihassa..?
muistelen et ois samoja värejä ollu...
t:mkos
t:mkos
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Ei puhuta moisesta. malli taitaa olla pelkkä DAI 3000 24.Hene kirjoitti:Jone, puhutaanko laitteessa (esim. liittimissä) jotain RS-232 tai RS-485 liitännöistä?
Malli DAI-3000L-24 2 D ?
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Se ompi tämän auton sisarus joka on ollut siellä pihassa. Värit on samat vielä mutta tuo yksilö mustaksi muuttuupi ja saa firman mainokset kylkeensä. Se on vallan hieno sisältä.mkos kirjoitti:jonelta kyselisin,et minä varmaan soittelin sinulle joitai kuukausia sitten ja
kyselin onko bussi myynnissä..seisoko neppari joskus renggasliikkeen pihassa..?
muistelen et ois samoja värejä ollu...
t:mkos
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan N122 Doubledecker
No ni, kuulostaa hienolta! Mistäs saatas tämän kaunokaisen kuvia katsella?jone-51k kirjoitti:
Se ompi tämän auton sisarus joka on ollut siellä pihassa. Värit on samat vielä mutta tuo yksilö mustaksi muuttuupi ja saa firman mainokset kylkeensä. Se on vallan hieno sisältä.

-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Neoplan N122 Doubledecker
olen ollut kaverina sitä bussia laittelemassa ja voisin laitella kuvia kunhan saan käytyä ottamassa siitä nyt kun se rupeaa olemaan sisältä kokonaan valmis, projekti kuvia kyllä löytyy jo.. ja se todellakin on hieno sisältä! 

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Olisko sama kun minulla on? Voisin katsoa miltä se näyttää sisältä, siinä on yksi ledi ja yksi painonappi, eli impulssilla sammuttaa ja käynnistää...Hene kirjoitti: Tänään hain matkahuollosta samanlaisen, oli tullut jo viime viikolla mutta ei päässyt vielä silloin hakemaan. Iso oli tosiaan paketti ja ei tuo laitekaan aivan pieni ole.
Oletko mahdollisesti saanut jostain selville tuon RJ-liittimen nastoituksen? Voisin tehdä kaukokäynnistimen tuohon ja myydä kopion sullekin, onko tarvetta? Ainoa tieto tällä hetkellä on että sen pitäisi olla RS-232 tai RS-485 liitin.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Eip ole nastat vielä selvillä. Veikkaan että noita muitakin toimintoja voi ohjata säätimellä. Jos moisen väsäät niin olen ehdottoman kiinnostunut hankkimaan moisen.
Re: Neoplan N122 Doubledecker
löytyykös keneltäkään tietoa mistä neoplanin varoitusvaloissa keskellä olevat keltaiset valot joissa kolmiot kertovat
"ulkoilutin" neukkua reilut 1500km josta viimeiset 500km nuo mollottivat
summerikin huusi aikansa mutta varmaan väsyi turhaan huutamaan 



- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Mulla se on paineen varoitusvalo ja siiheen liittyy se summerikin. Tulloin joku on ilman riittävää painetta. Ne punaiset kertoo tarkemmin että mistä uupuu paine. Tosin nyt muistelen että siinä taitaa olla 2 niitä keltaisia kolmioita. Pitääpi tarkastaa aamulla miten ne meni.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Autopa seisoi 2 viikkoa paikallaan niin jopa oli akut tyhjentyneet.Eikä ollut edes vielä kovin kylmäkään. Näinköhän akut on finaalissa vaikka ostin ne 2v sitten..
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Mulle ainaskin oli kova yllätys että virrankulutus on kova vaikka mikään ei ole päällä. Syylliseksi osoittautui esim radion 24V->12V muunnin. sitten kun näitä regulaattoreita on useampi niin ne syö sen akun tyhjäksi vaikka päävirta on poikki. Eihän se paljon ole jos kulutus on 400 mA mutta sitten kun niitä on 3 kpl ja aikaa otetaan 2 viikkoa.
0.4A * 3 * 336h = 400Ah
t. jussi
0.4A * 3 * 336h = 400Ah
t. jussi
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Joku tämmöinen voisi olla järkeen käypä selitys. Pitää metsästää mikä sen virran oikein syö.