Neoplan N122 Doubledecker

Kerro omasta projektistasi
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja B9M »

H.Tawast kirjoitti:Saakos muuten k.o. apparaattiin kaukokäynnistystä?
Omassa Victronikissa ajattelin ihan samaa. Ajattelin siirtää katkaisimen keittiön lähelle. On Off Standby katkaisin olikin kiinni piirikortissa eikä oma ymmärrys enää siihen riita. Tv. Ari
#048
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

H.Tawast kirjoitti:Saakos muuten k.o. apparaattiin kaukokäynnistystä?
Kyllä saapi. Ei tartte roplata kytkintä kun kyljessä on RJ-liittimellä paikka kauko-ohjaukselle. Noissa isoissa monesti on tuo. Sinänsä järkevää kun noita ei saa kokonsa puolesta esille oikein kätevästi.

Tossa ko. mallissa on myös sellainen toiminto että se menee ittestään päälle kun siihen kytketään kuormaa.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Parin kuukauden kuluttua kai tilaa lisää... En sitten tehdä tilaako nopeammin jos meitä on vähän enemmän.

Laittakaa vaikka minulle privana minkä haluaisitte niin kyselen pakettihintaa, ja jos hän tilaa niitä pelkästään meille niin ei tarttis odottaa niin kauan...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja only4pro »

jone-51k kirjoitti:
H.Tawast kirjoitti:Saakos muuten k.o. apparaattiin kaukokäynnistystä?
Tossa ko. mallissa on myös sellainen toiminto että se menee ittestään päälle kun siihen kytketään kuormaa.
Onko se silloin ns. standbytilassa?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

only4pro kirjoitti: Onko se silloin ns. standbytilassa?
Juurikin näin. Kulutus tässä tilassa on n.10% normaalista. Aparaatissa on jopa säädin ruuvilla josta saa säädettyä sitä kuormaa milloin laite menee "unille" Apuna säätöön moniväriset ledit.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja only4pro »

jone-51k kirjoitti:
only4pro kirjoitti: Onko se silloin ns. standbytilassa?
Juurikin näin. Kulutus tässä tilassa on n.10% normaalista. Aparaatissa on jopa säädin ruuvilla josta saa säädettyä sitä kuormaa milloin laite menee "unille" Apuna säätöön moniväriset ledit.
Eli kannattaa pitää se Standby matkan aikana ja yöksi sammuttaa, 10% 3kW on jo aika paljon... vai oliko se 10% normaalista tyhjäkäyntivirrasta?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mie älysin opuksesta että se ois 10% normaalikulutuksesta. Vähän on tuo manuaali sellainen yleismaailmallinen vaikkakin kaikki tarvittava siinä on mainittu. Eli ei toinna ihan huvikseen tuota pitää päällä joskaan ei sitä jaksa ihan joka rasashduksesta sulkeakaan.
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Miten muuten noi modifioidut siniaaltoinvertterit, nyt saisi melko edullisesti 3000 watin, jossa käynnistysteho 6000 wattia. Mitkä laitteet vaativat sen puhtaan siniaallon? Kenties tyhmiä kysymyksiä, mutta kun tuo sähköpuoli ei ole oikein hanskassa.. :oops:
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

H.Tawast kirjoitti:Miten muuten noi modifioidut siniaaltoinvertterit, nyt saisi melko edullisesti 3000 watin, jossa käynnistysteho 6000 wattia. Mitkä laitteet vaativat sen puhtaan siniaallon? Kenties tyhmiä kysymyksiä, mutta kun tuo sähköpuoli ei ole oikein hanskassa.. :oops:
Tuohon ei ole suoraa vastausta. Jotkut laitteet hyväksyvät kanttiaaltoa, jotkut simuloitua siniaaltoa, jotkut ei kumpaakaan. Paljolti riippuu siitä viekö laite paljon virtaa (amp) ja toisaalta siitä onko perässä pelkkä vastus vai hienoa elektroniikkaa. Toisaalta jos perässä on hienoa elektroniikkaa sisältävä laite, mutta siinä on tavallinen muuntaja (painava möykky) laite yleensä ei tiedä muuta kuin virtalähteestä saatavan tasajännitteen (kaikki toimii ok), mutta toisaalta esim.läppäreiden hakkuripowerit voivat olla ranttuja "siniaallon" muodolle. Käytännössähän kaikilla vaihtovirran muodoilla saavutetaan sama teho (riippuu kuormasta), mutta esim. sahamuotoisessa siniaallon simuloinnissa huippujännite voi olla jopa 460V (jotta virran anto kuorman ollessa päällä saavutettaisiin) josta kaikki laitteet eivät pidä. Kanttiallossa tämä huippu on monasti alle 230V varsinkin kuormitettuna.
Tämä näin saunan jälkeen selitettynä :D Ei pitäisi asiavirheitä hirveästi olla... Ottamatta kantaa virran kosiniin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja only4pro »

jone-51k kirjoitti:Nyt taisi viimein tärpätä tuossa sähköprobleemissa. On ollut puhetta siitä että inverttereitä on erilaisia ja edullisemmat tuottavat modattua kanttiaaltoa ja se sähkö ei ole soveliasta herkemmille laitteille. Myöskään aggregaatin tuottama sähkö ei ole puhdasta eikä sovellu moiseen. Siksi puhdas siniaaltoa tuottava invertteri on nähdäkseni ainoa budjettiluokan ratkaisu. Tässä vaan on tää hinta ollut semmonen peikko kuitenkin. 3000W tehoinen on maksanut sen 1500€ ja homma on ollut hankkimatta (perus 1500W kyllä löytyy).Nyt kuitenkin löytyi taho josta 24V/3kW invertteri lävähtää kouraan 500€ hintaan. Kyselyn mukaan puhtaampaa sähköä kun verkosta. Jos en väärin älynnyt niin heillä näiden myynti on isomman toiminnan sivubusiness. Ostin sen ja alkuviikosta se on sitten täällä. Jos laite on hyvä ja toimiva niin laitan yhteystiedot josta tätä saa. Tuntui olevan osaamista kun kysyin noista sopivuuksista ja sopimattomuuksista. Tässä olisi juuri ihanteellinen mun työhommaan. Ehdoton max. kulutus on mulla 2650W ja tässä olisi jatkuva 3000W. Nyt takaisin akuston suunnitteluun.. Siitä onkin tuolla toisaalla menossa juttua.
Ja se oli just tältä kaverilta toi hinta?

Sain tällaisen viestin tänään:

Koodi: Valitse kaikki

Esimerkiksi 6kpl erä niin sitten teen tilauksen heti. Valitettavasti hinta 
ei voi pudota, mutta yrittäisin ainakin samana pitää sen mutta AINOASTAAN 
tälle tilaavalle ryhmälle.

Mainitsen, että 3kW 24V laitteita on toimitettu nostoalan yrityksille ja 
puolustusvoimien alihankkijalle hintaan 780 € + Alv.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Nyt taisi olla onni myötä kun olin liikkeellä asiassa. Se "toinenkin" varastossa ollut 3kW meni toiselle kulkurille sopurahalla. Luulen että nämä taisi olla ylijäämiä jostain projektista kun ihan eri hinta on nyt.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Nyt kyllä ottaa pattiin :twisted: Eli mihin hintaan noita sit sais :roll: Olisin kiinnostunut jos hinta on edullinen :oops:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Bussiton kirjoitti:Nyt kyllä ottaa pattiin :twisted: Eli mihin hintaan noita sit sais :roll: Olisin kiinnostunut jos hinta on edullinen :oops:

Laitoin sähköpostia, eli odotetaan että tulee vastaus.

Näin kirjoitin:

Koodi: Valitse kaikki

Eli onko toi se hinta millä myyt? Laitatko ihan listan hinnoista, vaikka 
näistä, kaikki puhdas siniaalto:

12V
1kW
1,5kW
3kW

24V
1kW
1,5kW
3kW

Tätä kirjoitan matkan päällä, ja tässä linja-autossa on 230V. Mutta eipäs olekkaan invertteri, vaan generaattori.

Eli 24V sähkömoottori pyörittää generaattoria, ja siitä se sähkö sitten tulee. Ensin se ei meinannut toimia, mikro lähti kaksi kertaa käyntiin ja sitten ei lähtenyt enää. No, me alettiin toisen autoilijan kanssa tarkistamaan sulakkeita sun muuta, ja mikään rikkinäinen sulake ei löytynyt. Generaattorissa on Käsi/Automaattien kytkin, eli pitäisi lähteä käyntiin kun tulee kuormaa, mutta sen räplääminen ei auttanut.

No, sainpahan sen sitten pyörimään taas, annoin nimittäin lapiolla sivuun... Varmaan on niin vähän käytetty että menee välillä jumiin.

Tälläkin hetkellä se pyörii tuossa alla, olisi varmaan aika hyvä idea myös uudempaan, mutta ei taida kukaan enää tehdä sellaisia...

En kattonut mitä se antaa, mutta varmaan kilowatin (ja auto on vm. 89)
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
mkos
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Syys 2007 22:22
Truck: renu premium
Location: siilinjärvi
Paikkakunta: siilinjärvi
Viesti:

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja mkos »

jonelta kyselisin,et minä varmaan soittelin sinulle joitai kuukausia sitten ja
kyselin onko bussi myynnissä..seisoko neppari joskus renggasliikkeen pihassa..?
muistelen et ois samoja värejä ollu...

t:mkos
t:mkos
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Hene kirjoitti:Jone, puhutaanko laitteessa (esim. liittimissä) jotain RS-232 tai RS-485 liitännöistä?

Malli DAI-3000L-24 2 D ?
Ei puhuta moisesta. malli taitaa olla pelkkä DAI 3000 24.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

mkos kirjoitti:jonelta kyselisin,et minä varmaan soittelin sinulle joitai kuukausia sitten ja
kyselin onko bussi myynnissä..seisoko neppari joskus renggasliikkeen pihassa..?
muistelen et ois samoja värejä ollu...
t:mkos
Se ompi tämän auton sisarus joka on ollut siellä pihassa. Värit on samat vielä mutta tuo yksilö mustaksi muuttuupi ja saa firman mainokset kylkeensä. Se on vallan hieno sisältä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

jone-51k kirjoitti:
Se ompi tämän auton sisarus joka on ollut siellä pihassa. Värit on samat vielä mutta tuo yksilö mustaksi muuttuupi ja saa firman mainokset kylkeensä. Se on vallan hieno sisältä.
No ni, kuulostaa hienolta! Mistäs saatas tämän kaunokaisen kuvia katsella? :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
älö

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja älö »

olen ollut kaverina sitä bussia laittelemassa ja voisin laitella kuvia kunhan saan käytyä ottamassa siitä nyt kun se rupeaa olemaan sisältä kokonaan valmis, projekti kuvia kyllä löytyy jo.. ja se todellakin on hieno sisältä! 8)
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Hene kirjoitti: Tänään hain matkahuollosta samanlaisen, oli tullut jo viime viikolla mutta ei päässyt vielä silloin hakemaan. Iso oli tosiaan paketti ja ei tuo laitekaan aivan pieni ole.

Oletko mahdollisesti saanut jostain selville tuon RJ-liittimen nastoituksen? Voisin tehdä kaukokäynnistimen tuohon ja myydä kopion sullekin, onko tarvetta? Ainoa tieto tällä hetkellä on että sen pitäisi olla RS-232 tai RS-485 liitin.
Olisko sama kun minulla on? Voisin katsoa miltä se näyttää sisältä, siinä on yksi ledi ja yksi painonappi, eli impulssilla sammuttaa ja käynnistää...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Eip ole nastat vielä selvillä. Veikkaan että noita muitakin toimintoja voi ohjata säätimellä. Jos moisen väsäät niin olen ehdottoman kiinnostunut hankkimaan moisen.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja IRJA »

löytyykös keneltäkään tietoa mistä neoplanin varoitusvaloissa keskellä olevat keltaiset valot joissa kolmiot kertovat :?: "ulkoilutin" neukkua reilut 1500km josta viimeiset 500km nuo mollottivat :oops: summerikin huusi aikansa mutta varmaan väsyi turhaan huutamaan :lol:
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mulla se on paineen varoitusvalo ja siiheen liittyy se summerikin. Tulloin joku on ilman riittävää painetta. Ne punaiset kertoo tarkemmin että mistä uupuu paine. Tosin nyt muistelen että siinä taitaa olla 2 niitä keltaisia kolmioita. Pitääpi tarkastaa aamulla miten ne meni.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Autopa seisoi 2 viikkoa paikallaan niin jopa oli akut tyhjentyneet.Eikä ollut edes vielä kovin kylmäkään. Näinköhän akut on finaalissa vaikka ostin ne 2v sitten..
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Mulle ainaskin oli kova yllätys että virrankulutus on kova vaikka mikään ei ole päällä. Syylliseksi osoittautui esim radion 24V->12V muunnin. sitten kun näitä regulaattoreita on useampi niin ne syö sen akun tyhjäksi vaikka päävirta on poikki. Eihän se paljon ole jos kulutus on 400 mA mutta sitten kun niitä on 3 kpl ja aikaa otetaan 2 viikkoa.

0.4A * 3 * 336h = 400Ah

t. jussi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Joku tämmöinen voisi olla järkeen käypä selitys. Pitää metsästää mikä sen virran oikein syö.
Vastaa Viestiin