Volvo B9M Projekti alkaa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
No juu niin on ja tuon 1-säiliön jälkeen on toinen joka ilmeisesti "määrää" paljonko piireissä on todellinen paine pienempi kuin se paine minkä kuivaimen yhteydessä oleva päästää "läpi. Oletan että "se varsinainen" suojelee kompuraa ja jälkimmäinen huolehtii piirien loppupaineen sopivaksi.
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
En tiedä miten paljon nämä kuorma autoista eroaa mutta yleensä siellä kompurassa on jo ensimmäinen varo joka suojelee sitä kompuraa, toki se aukeaa viimeisenä eli kaikkien muiden on pitänyt hajota sitä ennen.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
- Truck: Volvo b9m
- Location: Siilinjärvi
- Member id: 372
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Nonnii. Tyhjensin kaikki ilmatankit. Keulalla olevat 2 pönttöä oli niin, että ilman tyhjennysvipu oli kyljissä, ja pohjassa ihan rehellinen "öljyproppu", takana olevassa oli vipu pohjassa eikä muuta oroppua. Keulassa ekana on iso, jossa oli valtavapaine ja siitä tuli vettä vähän. Sen viereinen on 2 osainen, ja tuntu että heikosti tekee painetta niihin säiliöihin. Ei auttanu 2 piirin paineongelmaan mitenkään. Ainoa että menikö huonompaan suuntaan, kun nyt se kuivain (pysty mötikkä...) vuotaa ilmaa alhaalta jatkuvasti. Eihän se polta kompuraa? Paineet silti on ok, ja kaikki toimii. Eli kuuluuko sen tuhista jatkuvasti?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
- Truck: Volvo b9m
- Location: Siilinjärvi
- Member id: 372
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Jos joku kylähullu asustaa siilinjärven lähettyvillä niin tervetuloa ihmettelemään, hyvät neuvit kelpaa aina.
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Volvon erikois säiliöt, joissa sivussa tyjennystuppa ,vedenpoisto onnistuu, säiliössä on putki poistotulpasta pohjalle,7thLegion kirjoitti: ↑19 Loka 2018 07:43 Nonnii. Tyhjensin kaikki ilmatankit. Keulalla olevat 2 pönttöä oli niin, että ilman tyhjennysvipu oli kyljissä, ja pohjassa ihan rehellinen "öljyproppu", takana olevassa oli vipu pohjassa eikä muuta oroppua. Keulassa ekana on iso, jossa oli valtavapaine ja siitä tuli vettä vähän. Sen viereinen on 2 osainen, ja tuntu että heikosti tekee painetta niihin säiliöihin. Ei auttanu 2 piirin paineongelmaan mitenkään. Ainoa että menikö huonompaan suuntaan, kun nyt se kuivain (pysty mötikkä...) vuotaa ilmaa alhaalta jatkuvasti. Eihän se polta kompuraa? Paineet silti on ok, ja kaikki toimii. Eli kuuluuko sen tuhista jatkuvasti?
jos säiliö asennettu oikein.! helppo tarkistaa irroittamalla vedenpoistotulppa ja rautalangalla tai vastaavalla tark.
Tuosta rakenteesta pari etua maa kosketuksessa ei riko tyhj ventiiliä eikä yhtä ” jäätymisherkkä ”.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Kyllä mullakin kuivain laskee hiljaksiin ilmaa läpi ( ulos ) koko ajan, olen antanut itseni ymmärtää, että se liittyy juuri veden poistoon. Välillä se myös tussahtaa niin voimalla, että piti laittaa 90* kulma alaspäin olleeseen putken päähän kun heitti alla olevat pihahiekat pois kaivaen ämpärin kokoisen kuopan alleen.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Päivitän muun tekemisen puutteessa tän hetkisiä kuvia 







-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Viime talvena uusittu lattiarunkorakenne sai alustamassan pintaan. Viime kesä ajeltiin pelkällä sinkkimaalilla


-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
- Truck: Volvo b9m
- Location: Siilinjärvi
- Member id: 372
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Projektin alussa pätkäisit patterit pois auton perältä. Onko ne olemassa olevat toiminnassa, ja jos on niin miten liitit linjat uudelleen? Mulla omassa semmonen että takana on poikittain patteri ja molempien pyörien päällä on patterilinjaan kuuluva puhallin joka lämmittää tavaratilaa. Puhaltimet voi jäädä, mutta patteri pitää saada pois.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
- Truck: Volvo b9m
- Location: Siilinjärvi
- Member id: 372
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Millä muuten pidät auton lämpimänä parkissa?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
- Truck: Volvo b9m
- Location: Siilinjärvi
- Member id: 372
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Ja kun osaat mitata sähköjä yleismittarilla, niin otatko mittarista kuvan, ja selitä teoria minulle. Tuossa on pihalla 2,5m x 12m sähköpiuha seikkailupuisto. Pelkkiä sähkövikoja siellä täällä, pakko opetella mittaamaan itse kun ei kukaan kavereista jouda auttamaan. Vaikka on sähköinssiäkin, niin aika on pikkulasten kanssa rajallista, opetellaan siis itse
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Yleismittarilla voi mitata jännitteen, asetetaan akkujännitettä mitattaessa V(voltti) asentoon tasavirta puolelle, tasavirran symboli on = merkki, vaihtovirta ~ aaltoviiva.
Yleismittarilla voi mitata myös vastuksen ohmeina, merkki on sellainen alareunastaan ulosväännetty O kirjain, jota en edes yritä loihtia tästä näppikseltä esiin.
Jos mittaat esim kaapelin läpimenovastusta, tai ylipäätään jotain meneekö jostain sähkö läpi vai ei, niin vastuksen tulisi olla hyvin pieni, luokkaa max 1 ohmi. Kannattaa mitata myös mittajohtojen välinen vastus laittamalla päät yhteen, jolla todetaan mittarin lähtötaso. Halvemmissa digitaalisissa mittareissa ei ole 0pisteen kalibrointia. Jos mittaat jonkin toimilaitteen vastusta se on yleensä jotain vähän enemmän, mutta jos menee tuhansiin ohmeihin (kilo-ohm) se on yleensä liikaa. HUomioi myös se että jos pidät kiinni sormin niistä mittapäistä, niin tuollainen kilo-ohmiluokan vastus tulee yleensä jo ihokosketuksesta, johtuen siitä kuinka kosteat kädet ovat ja kuinka tukeva on ote.
Ledit ovat oma lukunsa, vain jotain pieniä ledejä voi tavallisella yleismittarilla mitata.
Yleisesti ottaen autosähköjä selvittäessä sähkökynä on parempi kuin yleismittari. Sähkökynä myös kuormittaa hieman sitä mitattavaa kohdetta, toisin kuin yleismittari. Siis perinteinen hehkulampullinen sähkökynä, ledsähkökynät ovat turhia.
Jos sähköistä ei tajua mitään, niin peruskonseptin selvittämiseen voi käyttää vesiletkua: Jännite joka mitataan voltteina on sama kuin paine. Virta on vedessäkin virtauma. Vastus (eli mikä tahansa sähkökuorma) on se sadetin siellä puutahralekun päässä. Mitä pienempi vastus, sen isompi tehoinen kuorma (esim kirkas hehkuvalo) vastaa isompi reikäistä sadetinta, eli vettä virtaa sadettimen läpi enemmän. Jos sadetin on iso ja puutarhaletku pieni, niin tulee paine häviötä, jolloin talon seinässä olevan hanan luona paine on paljon korkeampi kuin siellä sadettimen juurella, koska letku ei riitä välittämään niin paljon vesivirtaa mita sadetin käyttää, sadetin ei ruiskuta niin laajalle alueelle mitä oli ajatus. Sama pätee sähköön, jos johdin on liian ohut se vastusta liikaa sähkövirtaa, eikä laite toimi niin tehokkaasti kuin mitä on suunniteltu, sillä erolla että jos sähköjohtoa kuormittaa reilusti liikaa se alkaa lämmetä, joka ei ole toivottavaa. Miinus, eli maa on vesiletkussakin maa. Eli nurtsi johon se sadetin veden roiskii, samalla lailla sähkö tarvitsee maan johon sähkö päätyy, tietysti sillä erolla että reaalimaailmasta ei voi viedä maata pois.
Samalla tuo vesiletkuteoria selittää sen yleismittarin ongelman. Jos letkun päähän kytkee pelkän painemittarin (eli yleismittarin jännite voltteina), niin ilman virtausta se paine on käytännössä aina sama kuin alkupäässäkin, vaikka latku olisi nitkahtanut tiukasti luttuun, mutta jos sinne laittaa sadettimen se ei toimi koska siitä lutusta ei mene vesi läpi ja lutun jälkeisen letkun paine romahtaa. Sama pätee sähköjohtoon, jos johdin on 99,9% poikki, se yksi ohut säie riittää jännitteen näyttämiseen, mutta sähkövirtaa se ei kykene välittämään vaikka jännite tuleekin.
Sanoisin kuitenkin että sähkövikojen selvitykseen tarvittavan taustatiedon antaminen foorumikirjoituksena on aika laaja aihe.
Enpä tiedä onko tästä paljoakaan apua.
Älä ohita sulakkeita. Jos jokin sulake palaa jatkuvasti, eikä sinne ole laitettu naurettavaa määrää sähkölaitteita perään, siellä on oikosulku, joten laita sulakkeen tilalle vaikka ajovalolamppu ja ala selvittämään vikaa. Lamppu palaa täydellä kirkkaudella niin pitkään kun oikosulku on päällä. Äläkä polta itseäsi siihen lamppuun, se tulee pirun kuumaksi.
Yleismittarilla voi mitata myös vastuksen ohmeina, merkki on sellainen alareunastaan ulosväännetty O kirjain, jota en edes yritä loihtia tästä näppikseltä esiin.
Jos mittaat esim kaapelin läpimenovastusta, tai ylipäätään jotain meneekö jostain sähkö läpi vai ei, niin vastuksen tulisi olla hyvin pieni, luokkaa max 1 ohmi. Kannattaa mitata myös mittajohtojen välinen vastus laittamalla päät yhteen, jolla todetaan mittarin lähtötaso. Halvemmissa digitaalisissa mittareissa ei ole 0pisteen kalibrointia. Jos mittaat jonkin toimilaitteen vastusta se on yleensä jotain vähän enemmän, mutta jos menee tuhansiin ohmeihin (kilo-ohm) se on yleensä liikaa. HUomioi myös se että jos pidät kiinni sormin niistä mittapäistä, niin tuollainen kilo-ohmiluokan vastus tulee yleensä jo ihokosketuksesta, johtuen siitä kuinka kosteat kädet ovat ja kuinka tukeva on ote.
Ledit ovat oma lukunsa, vain jotain pieniä ledejä voi tavallisella yleismittarilla mitata.
Yleisesti ottaen autosähköjä selvittäessä sähkökynä on parempi kuin yleismittari. Sähkökynä myös kuormittaa hieman sitä mitattavaa kohdetta, toisin kuin yleismittari. Siis perinteinen hehkulampullinen sähkökynä, ledsähkökynät ovat turhia.
Jos sähköistä ei tajua mitään, niin peruskonseptin selvittämiseen voi käyttää vesiletkua: Jännite joka mitataan voltteina on sama kuin paine. Virta on vedessäkin virtauma. Vastus (eli mikä tahansa sähkökuorma) on se sadetin siellä puutahralekun päässä. Mitä pienempi vastus, sen isompi tehoinen kuorma (esim kirkas hehkuvalo) vastaa isompi reikäistä sadetinta, eli vettä virtaa sadettimen läpi enemmän. Jos sadetin on iso ja puutarhaletku pieni, niin tulee paine häviötä, jolloin talon seinässä olevan hanan luona paine on paljon korkeampi kuin siellä sadettimen juurella, koska letku ei riitä välittämään niin paljon vesivirtaa mita sadetin käyttää, sadetin ei ruiskuta niin laajalle alueelle mitä oli ajatus. Sama pätee sähköön, jos johdin on liian ohut se vastusta liikaa sähkövirtaa, eikä laite toimi niin tehokkaasti kuin mitä on suunniteltu, sillä erolla että jos sähköjohtoa kuormittaa reilusti liikaa se alkaa lämmetä, joka ei ole toivottavaa. Miinus, eli maa on vesiletkussakin maa. Eli nurtsi johon se sadetin veden roiskii, samalla lailla sähkö tarvitsee maan johon sähkö päätyy, tietysti sillä erolla että reaalimaailmasta ei voi viedä maata pois.
Samalla tuo vesiletkuteoria selittää sen yleismittarin ongelman. Jos letkun päähän kytkee pelkän painemittarin (eli yleismittarin jännite voltteina), niin ilman virtausta se paine on käytännössä aina sama kuin alkupäässäkin, vaikka latku olisi nitkahtanut tiukasti luttuun, mutta jos sinne laittaa sadettimen se ei toimi koska siitä lutusta ei mene vesi läpi ja lutun jälkeisen letkun paine romahtaa. Sama pätee sähköjohtoon, jos johdin on 99,9% poikki, se yksi ohut säie riittää jännitteen näyttämiseen, mutta sähkövirtaa se ei kykene välittämään vaikka jännite tuleekin.
Sanoisin kuitenkin että sähkövikojen selvitykseen tarvittavan taustatiedon antaminen foorumikirjoituksena on aika laaja aihe.

Älä ohita sulakkeita. Jos jokin sulake palaa jatkuvasti, eikä sinne ole laitettu naurettavaa määrää sähkölaitteita perään, siellä on oikosulku, joten laita sulakkeen tilalle vaikka ajovalolamppu ja ala selvittämään vikaa. Lamppu palaa täydellä kirkkaudella niin pitkään kun oikosulku on päällä. Äläkä polta itseäsi siihen lamppuun, se tulee pirun kuumaksi.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Jep. Alkuperäiset vesikiertopatterit raavin kaikki pois ja tulppasin putket, ne eivät ole enää käytössä laisinkaan. Autosta oli aikoinaan purettu vebasto pois joka lämmitti vesipiiriä ja koska sitä ei enää ollut, aattelin ettein tarvi niitä pattereitakaan. Nykyisin auto lämpiää varikolla ( parkissa ) verkkovirralla eli ihan sähköpattereilla, siinä on tosin pieni propleema kun tahtoo varikon sulakkeet olemaan max 16A ja saattaa ruuhkassa olla useam auto saman johdpn perässä. Olenkin harkinnut asentavani hyllyssä plevan vebaston aitoon joka lämmittää ilmaa ja laittaa puhallus sisätilaa lämmittämään. Joutuu vain rakentamaan sille "oman" 12V. järjestelmän. Autohan ei ole talvikäytössä laisinkaan joten kylmimmillään taitaa keli olla +10 astetta yöllä ulkona kun autossa nukutaan.
Yleismittarin käyttö, helpoimmat perusjutut saattanee onnistua selittää näin tekstinä:
Yleisimmät mittaustavat selvittää tuleeko johtimeen jännite, tässä tapauksessa 24 Volttia. Yleismittari asetetaan tasavista-alueelle ( kuvan symboli ) ja jos alueella on useita jännnitealueita, valitaan arvoksi luku joka on ensimmäinen isompi kuin 24. Mittarin näytön kuuluu silloin näyttää 0 arvoa. Kun laitat mittarin johtimet mustan maihin ( sama kuin akun -napa ) ja punaisen mitattavaan johtimen päähän, näet mittarista onko johtimessa jännite.

Toinen mittaus kertoo onko kaksi mitattavaa johdinta yhteydessä toisiinsa ( eli esim. onko kyseessä yhden johdon alku ja loppupää ). Laita mittari Ohmi alueelle ( kuva alla ) ja kun nyt kosketat mittarin mittausjohtimilla mitattavaan johtoon, kertoo mittarin näyttö onko mittapisteiden välillä yhteys.

Tässä vielä havainnekuva kun ohmi alueella mitataan mittapäiden välissä olevaa vastusta, vastus on 1000 ohmia ja sama arvo mittarissa. Jos mittapisteiden välissä on pelkkää johtoa, on mittarin näyttöarvo lähellä 1. Voit laittaa myös mittarin mittausjohtimet toisiinsa jolloin näet mitä mittarin näyttö näyttää kun mittapäiden välissä on vain suora kontakti.

Toivottavasti tämä selvitti edes jotain...
Yleismittarin käyttö, helpoimmat perusjutut saattanee onnistua selittää näin tekstinä:
Yleisimmät mittaustavat selvittää tuleeko johtimeen jännite, tässä tapauksessa 24 Volttia. Yleismittari asetetaan tasavista-alueelle ( kuvan symboli ) ja jos alueella on useita jännnitealueita, valitaan arvoksi luku joka on ensimmäinen isompi kuin 24. Mittarin näytön kuuluu silloin näyttää 0 arvoa. Kun laitat mittarin johtimet mustan maihin ( sama kuin akun -napa ) ja punaisen mitattavaan johtimen päähän, näet mittarista onko johtimessa jännite.
Toinen mittaus kertoo onko kaksi mitattavaa johdinta yhteydessä toisiinsa ( eli esim. onko kyseessä yhden johdon alku ja loppupää ). Laita mittari Ohmi alueelle ( kuva alla ) ja kun nyt kosketat mittarin mittausjohtimilla mitattavaan johtoon, kertoo mittarin näyttö onko mittapisteiden välillä yhteys.
Tässä vielä havainnekuva kun ohmi alueella mitataan mittapäiden välissä olevaa vastusta, vastus on 1000 ohmia ja sama arvo mittarissa. Jos mittapisteiden välissä on pelkkää johtoa, on mittarin näyttöarvo lähellä 1. Voit laittaa myös mittarin mittausjohtimet toisiinsa jolloin näet mitä mittarin näyttö näyttää kun mittapäiden välissä on vain suora kontakti.
Toivottavasti tämä selvitti edes jotain...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
- Truck: Volvo b9m
- Location: Siilinjärvi
- Member id: 372
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Nonnii. Kiitos tiedoista. Tuon tasavirta mittauksen hokasin, ja osasin jo selvittääkin yhden sähkövian. Tuo ohmi mittaus meni yli hilseen, mutta jos ymmärsin oikein, niin sillä tavalla saa mitattua esim. Moottorista lähtevän öljynpainemittarin toiminnan, että toimiiko siinä päässä vai ei. Se oliskin seuraavaksi listalla. Öljynpaine ja lämpötilamittari ei toimi. Ajattelin että fiksuinta lie lähteä selvittämään vikaa moottorinpäästä.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Moi. Näköjään Jule ehti myös kirjoittaa yleismittarin käytöstä. Hyvä niin tuleepa enemmän asioita huomioitua. Ohmi mittaus on monesti tärkeämpi kuin jännitemittaus, koska mittausta usein aletaan tarvitsemaan, kun jostain syystä johtimeen ei jännite tulekkaan.
Koitan selvittää ajatusta näin.
Ajattele mielessäsi että sulla on 5 kpl 10m pitkiä johdon pätkiä, kaikki saman värisiä ja niputettu yhteen.
Yhden ja saman johdon molempien päiden löytäminen on ohmi mittauksella helpompaa kuin koko vyyhdin purkaminen.
Nipun alkupäästä valitsee haluamansa johtimen pään johon liittää mittarin toisen mittajohdon. Nipun toisesta päästä käy yksitellen läpi johtimen päitä mittarin mittajohdolla ja kun näyttö herää eloon, on samaisen johdon toinen pää löytynyt.
Usein tuon kaltainen tilanne ei ole se mitä autossa mitataan, vaan sillä selvitetään onko joku tietty johdin mennyt matkalta rikki. Jos ohmi alue herää on johdin ehjä, jos ei herää, johdin on mennyt poikki matkalta. Tällöin tulee tietysti olla varma että mittaa samaa johdinta molemmista päistä.
Lämpö ja öljynpaine mittareista kannattaa ekana tarkistaa että moottorissa olevien antureiden johdot eivät ole liitoksistaan löystyneet. Minulla öljynpaine anturille tuli johtosarjassa muistaakseni 3-johdinta mutta vain kaksi on kytketty ( en tiedä mikä tuo yksi "ylimääräinen johdin on ). Anturi lattialuukusta katsottuna syöttöpumpun vieressä ( kuvassa oikealla ).

Lämpötila-anturi löytyy samasta luukusta katsottuna syöttöpumpun etupuolelta. Pumpusta lähtee pieni kardaanin pätkä eteenpäin, seuraa kardaanin suuntaa ja katse törmää anturiin. Laita vaikka antureiden johdot yhteen ja katso nouseeko mittarin näyttämä tappiin....
Minulla oli ongelma öljynpaine valon kanssa mutta silloin minulta puuttui koko öljynpainemittari. Kun sain painemittarin hommattua niin valokin alkoi toimia. ..
Koitan selvittää ajatusta näin.
Ajattele mielessäsi että sulla on 5 kpl 10m pitkiä johdon pätkiä, kaikki saman värisiä ja niputettu yhteen.
Yhden ja saman johdon molempien päiden löytäminen on ohmi mittauksella helpompaa kuin koko vyyhdin purkaminen.
Nipun alkupäästä valitsee haluamansa johtimen pään johon liittää mittarin toisen mittajohdon. Nipun toisesta päästä käy yksitellen läpi johtimen päitä mittarin mittajohdolla ja kun näyttö herää eloon, on samaisen johdon toinen pää löytynyt.
Usein tuon kaltainen tilanne ei ole se mitä autossa mitataan, vaan sillä selvitetään onko joku tietty johdin mennyt matkalta rikki. Jos ohmi alue herää on johdin ehjä, jos ei herää, johdin on mennyt poikki matkalta. Tällöin tulee tietysti olla varma että mittaa samaa johdinta molemmista päistä.
Lämpö ja öljynpaine mittareista kannattaa ekana tarkistaa että moottorissa olevien antureiden johdot eivät ole liitoksistaan löystyneet. Minulla öljynpaine anturille tuli johtosarjassa muistaakseni 3-johdinta mutta vain kaksi on kytketty ( en tiedä mikä tuo yksi "ylimääräinen johdin on ). Anturi lattialuukusta katsottuna syöttöpumpun vieressä ( kuvassa oikealla ).
Lämpötila-anturi löytyy samasta luukusta katsottuna syöttöpumpun etupuolelta. Pumpusta lähtee pieni kardaanin pätkä eteenpäin, seuraa kardaanin suuntaa ja katse törmää anturiin. Laita vaikka antureiden johdot yhteen ja katso nouseeko mittarin näyttämä tappiin....
Minulla oli ongelma öljynpaine valon kanssa mutta silloin minulta puuttui koko öljynpainemittari. Kun sain painemittarin hommattua niin valokin alkoi toimia. ..
-
- Kippari
- Viestit: 64
- Liittynyt: 28 Helmi 2013 22:31
- Location: pohjanmaa
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Vanhoissa volvoissa yleinen vika jos mittarit näyttää mitä sattuu tai ei näytä mitään on mittaristossa,eli jokainen mittari on erillinen ja painettu "piirilevyyn" kiinni kuin mittarivalo polttimot,tärinän ja ajan kanssa kontakti heikkenee ja mittari ei toimi.Hyvä korjaus konsti on juottaa tinalla mittarit piirilevyyn
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Juu - ne mittariston piikit irtoavat ajan hampaan vaikutuksesta kortista. Uudelleentinaus voi palauttaa mittarit toimintakuntoon. Toinen ellei jopa kolmas vikapaikka on kovettuneet johdot koneen päällä. Eristeet eltaantuu ja kaapelit hapettuvat. Kuparijohdot muuttuvat vihreiksi ja murenevat käsiin. Vähän uutta johtoa koneen päälle niin seuraavat 30v on taas turvattu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Minulla oli varsinkin ilmanpainemittareissa ongelma, että viisari pakkasi hyppimään. Syyksi paljastui piirikortissa useampi juotoksesta irronnut mikälie komponentti, mutta kun juotin ne uudestaan kiinni, mittarit alkoivat toimia niinkuin kuuluukin. Noissa vanhoissa mittaritauluissa on se hyvä puoli että ne on helppo purkaa osiin ja kasata takaisin.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
- Truck: Volvo b9m
- Location: Siilinjärvi
- Member id: 372
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Nyt on minullakin tuo ongelma että herjaa öljynvaroitusvaloa, painemittari ei inahdakkaan. Mullakin tulee 3 johtoa öljynpainemittarille, mutta mittarissa on vain 2 napaa, yksi johto oli ryöttömänä. Eli, onko moottorin päässä painemittari sökö? Sain mittaiötua että sähköä tulee,vaihtelevasti, ja kokeillu ristiin rastiin noita johtoja. Aina sama lopputulos, joko ei mitään tai sitten varoitusvalo syttyy
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Tosta kuvasta näet minkäväriset johdot on minulla kytkettynä öljynpaine anturiin.

Mittari saattaa olla rikki tai voi kiukutella talven seisokista.
En muista ulkoa onko siellä varoitusvaloa myös öljyn määrälle eli pinta-anturia säiliössä, mutta ilmeisesti puhut öljynpaineen merkkivalosta.
Lahden kupeessa on purkaamo missä runsaasti mittaripaneeleja ja antureitakin löytyy ja hinnatkin kohtuullisia. http://www.autopurkamoheikkila.fi
Mittari saattaa olla rikki tai voi kiukutella talven seisokista.
En muista ulkoa onko siellä varoitusvaloa myös öljyn määrälle eli pinta-anturia säiliössä, mutta ilmeisesti puhut öljynpaineen merkkivalosta.
Lahden kupeessa on purkaamo missä runsaasti mittaripaneeleja ja antureitakin löytyy ja hinnatkin kohtuullisia. http://www.autopurkamoheikkila.fi
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Kevät lähestyy ja kulkupeliä pitäisi alkaa laittaa "ajokuntoon".
Sellaista hieman jo tutkiskelinkin, kun mittaritaulussa oleva Turpopaine mittari ei toimi oikein.
Heittää meinaan viisarin tappiin kun laittaa virrat päälle ja pysyy siellä kunnes virta avaimesta sammutetaan.
Olin saanut jostain mielikuvan että mittarin anturi olisi tuo kuvassa sormella osoitettu ( punainen renkula ei liity kysymykseen ), mutta osaisiko joku vahvistaa asian.
Ainakaan mittari ei millään muotoa reagoinut onko johdot kiinni vai irti. Jos anturi on oikea, lienee johdin rikkoutunut ja saa maita matkan varrelta
( ihan itte päättelin
) mutta jos onkin väärä anturi, niin turha ruveta sitä korjailemaan....

Sellaista hieman jo tutkiskelinkin, kun mittaritaulussa oleva Turpopaine mittari ei toimi oikein.
Heittää meinaan viisarin tappiin kun laittaa virrat päälle ja pysyy siellä kunnes virta avaimesta sammutetaan.
Olin saanut jostain mielikuvan että mittarin anturi olisi tuo kuvassa sormella osoitettu ( punainen renkula ei liity kysymykseen ), mutta osaisiko joku vahvistaa asian.
Ainakaan mittari ei millään muotoa reagoinut onko johdot kiinni vai irti. Jos anturi on oikea, lienee johdin rikkoutunut ja saa maita matkan varrelta
( ihan itte päättelin

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Tuo puktkijoks tulee imusarjasta ruskutuspumpulle on ahtopaine joka säätää ruidkutusta ( taitaa mekaanikko
kielellä savutuksen esto)
Tuo osoitettu taitaa olla pakkosyöttö?
Pakkosyöttö oli joissain malleissa muistaakseni kytketty hehkutuksen yhteyteen ellei eri nappia koelaudassa
( kylmäkäynnistys nappi nimikkeellä)
Tuossa pakkosyöttö textiä B10M tiedostosta:::
vasen kuva ko kohdasta ruiskutuspumppu
oikea kuva vastuselementti joka on ” imuputkessa” lähellä imusarjaa voi olla poistettu tai sähköjärj poistettu
käytöstä
Viimeksi muokannut BussMAN, 20 Maalis 2019 22:18. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Okei. Jos se on pakkosyöttö, mikä sitä ohjaa ( milloin se menee päälle)?
Moottorin sammuttamiseen liittyy juurikin tuo ilmanpaineella toimiva punaisella viivalla ympyröity pieni sylinteri jonka käyttövipuun tulee vielä vaijeri käsisammutusta varten.
Tarttee tutkailla tuo imusarjan alue löytyiskö sieltä jotain...
Moottorin sammuttamiseen liittyy juurikin tuo ilmanpaineella toimiva punaisella viivalla ympyröity pieni sylinteri jonka käyttövipuun tulee vielä vaijeri käsisammutusta varten.
Tarttee tutkailla tuo imusarjan alue löytyiskö sieltä jotain...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Kun luin tuota kylmäkäynnistinlaite / elementti ohjetta rupesin miettimään, että olenko kylmäkäynnistänyt moottorin väärin. Olen nimittäin painanut "hehkutuksen nappia, jolloin vastus ottaa reilusti virtaa ja tämä kestää varmaan 45 sekunttia. Olen startannut auton käyntiin vasta kun tämä hehkutusaika on loppunut. Tällöin moottori on käynnistynyt vaivattomasti eikä savuta, mutta. Ohjetekstistä sain mielikuvan että moottori kuuluu startata käyntiin heti "hehkutusnapin" painamisen jälkeen. Ymmärsinkö oikein?
Tutkiskelin alustavasti turbon jälkeistä imusarjaa, siellä on yksi sähköliitin sarjan juuressa. Melko paksulla kaapelilla ja lisäksi liittimen ympäristö on erillisellä johtimella maadoitettu. Siinä lienee tuo lämmityselementti. Muita sähköosia en sarjassa havainnut ( etsin turbopaine mittarin anturia ).
Jos tuo aiemmin laittamani kuvan ja siinä sormella osoittamani osa on pakkosyöttölaite, miksi siihen tulee kaksi ohutta johdinta? Voisiko siinä olla samalla turbopainemittarin anturi?
Tutkiskelin alustavasti turbon jälkeistä imusarjaa, siellä on yksi sähköliitin sarjan juuressa. Melko paksulla kaapelilla ja lisäksi liittimen ympäristö on erillisellä johtimella maadoitettu. Siinä lienee tuo lämmityselementti. Muita sähköosia en sarjassa havainnut ( etsin turbopaine mittarin anturia ).
Jos tuo aiemmin laittamani kuvan ja siinä sormella osoittamani osa on pakkosyöttölaite, miksi siihen tulee kaksi ohutta johdinta? Voisiko siinä olla samalla turbopainemittarin anturi?
- salminen
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
- Truck: Ajokki Express
- Location: Kalajoki
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Ahtopaineen anturi on kuvan mukainen ja sijaitsee jossain moottorin päällä rungossa sisäpuolella. Tästä sitten menee putki imusarjaan. Näin minun autossa. B10m - 87
Ajokki express Volvo B10 M -87