Tuplaikkunat
Tuplaikkunat
Olisikohan itse mahdollista valmistaa tuplaikkunaa auton kylkeen. Jos kiinnittää pleksilasi-ikkunan vaneriin ja ruuvaa vanerin peltiin ulkoikkunan sisäpuolelle niin hikoileeko välistä? Riippuuko tiiviydestä? Löytyiskö käytännön kokemuksia? Kiitos!
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Tuplaikkunat
Kaikissa kaksikerroksisissa "lämpölaseissa" on sisällä jokin kaasu esämässä huurtunmisen. Kotioloissa ei semmoista voi tehdä. Itsetehty kaksikerroksinen lasi tai pleksiikkuna huurtuu varmasti. (kosteus tiivistyy) oli kuinka tiivis tahansa. Mutta kun itse tekee niin voi tehdä sisälasin helposti irroitettavaksi ja pyyhkiä kuivaksi sopivin välein
Tv. Ari

#048
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Tuplaikkunat
Hikoiluun en osaa ottaa kantaa, mutta optimaalisissa olosuhteissa uskaltaisin itse kokeilla seuraavaa:
Laittaa lasiin primerin reunaan ja pienet "välitapit" jonka jälkeen ajaa vanana tuulilasilimaa tai vastavaa lasin reunaan. Sen jälkeen laskee toisen lasin äsköisen päälle, jossa myös reuna on primeröity. Sen jälkeen toivoo ettei jäliin jäänyt roskia jne. ja antaa kuivua. Veikkaan että vastaa ainakin tavallista tuplalasia, jos väliaine ei paljoa eroa (onko laseissa joku erikoinen aine välissä? epäilen). Optimaaliset olosuhteet on... ei liikaa kosteutta, mielellään pakkaskeli ulkona, mutta liimausolosuhteet n.20c...
Edit:Onko siellä joku kaasu oikesti? Foorumi kyseenalaisti niin hienosti: "Tähän viestiketjuun on tullut ainakin yksi vastaus. Saatat haluta tarkistaa viestiäsi tämän varjolla."
edit edit. ei ainakaan kämpän lasit huurustu, mutta se onkin eri tarina, kuten myös saunan lasit... kai kun se lämpö tasaantuu lasien välillä olevassa ilmakerroksessa...
edi edi edit: Huikeesti asiaa: http://www.pilkington.com/resources/lasinvalinta.pdf Täytynee kysyä kaverilta joka asentaa noita tuhansia vuodessa, autoihin kylläkin.
Laittaa lasiin primerin reunaan ja pienet "välitapit" jonka jälkeen ajaa vanana tuulilasilimaa tai vastavaa lasin reunaan. Sen jälkeen laskee toisen lasin äsköisen päälle, jossa myös reuna on primeröity. Sen jälkeen toivoo ettei jäliin jäänyt roskia jne. ja antaa kuivua. Veikkaan että vastaa ainakin tavallista tuplalasia, jos väliaine ei paljoa eroa (onko laseissa joku erikoinen aine välissä? epäilen). Optimaaliset olosuhteet on... ei liikaa kosteutta, mielellään pakkaskeli ulkona, mutta liimausolosuhteet n.20c...
Edit:Onko siellä joku kaasu oikesti? Foorumi kyseenalaisti niin hienosti: "Tähän viestiketjuun on tullut ainakin yksi vastaus. Saatat haluta tarkistaa viestiäsi tämän varjolla."
edit edit. ei ainakaan kämpän lasit huurustu, mutta se onkin eri tarina, kuten myös saunan lasit... kai kun se lämpö tasaantuu lasien välillä olevassa ilmakerroksessa...
edi edi edit: Huikeesti asiaa: http://www.pilkington.com/resources/lasinvalinta.pdf Täytynee kysyä kaverilta joka asentaa noita tuhansia vuodessa, autoihin kylläkin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Härski
- Kuski
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04 Helmi 2008 22:08
- Truck: Volvo B 10 R
- Location: järvenpää
- Paikkakunta: Hevinkää
- Viesti:
Re: Tuplaikkunat
Vink! kannattaa ainakin routamaton suikaleita lasin väliin...
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Tuplaikkunat
Kyllä siellä on "jotain" en nyt muista ihan tarkalleen mitä
mut ei se varsinaista kaasua ole
ja se "lisäaine" on niissä tuplalasien reunalistoissa 



Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Tuplaikkunat
Reunalistan sisällä on jotain ryynejä, vähän niinkuin ilmapuolen kuivaimessa. Onko se jotain silikaattia se ryyni
. Sitten kun lasit irtoaa liimauksista ja vettä pääsee sisään, ryynit turpoaa ihan köntiksi. Kunnes suora auringonpaiste lämmittää lasia, alkaa vesi haihtua lasin sisään
ja huurtuu sisälasin pintaan kiinni
. Kalkki tekee siitä sellaisen valkoisen ja se on aika hankalaa saada pois. Periaatteessa jos katkaisisi sen listan
ja varisuttelis vanhat ryynit pois niin sinne sais uudetkin jotenkin laitettua
. Mistäköhän tuota ryyniä voisi ostaa? ei ihan riitä uusien kenkien sisällä oleva pussukka
, siinähän on sama tarkotus 







Tulevaisuus on sähköinen
Re: Tuplaikkunat
Pyrokratia taitaa hiukan haitata.
Eikös tuolla pykälissä sanota että kaikkien
auton ikkunoiden on oltava tielikenne käyttöön tarkoiettuja,
ja kaikissa laseissa on oltava hyväksymismerkintä
(edit) itse hain laseja rompparista Lahdesta
Edulliset, siihen hintaan ei olisi saanut edes aineita.
Hyväksytyt ja mukana tiivistesarja.
Eikös tuolla pykälissä sanota että kaikkien
auton ikkunoiden on oltava tielikenne käyttöön tarkoiettuja,
ja kaikissa laseissa on oltava hyväksymismerkintä
(edit) itse hain laseja rompparista Lahdesta
Edulliset, siihen hintaan ei olisi saanut edes aineita.
Hyväksytyt ja mukana tiivistesarja.
Scania 93 vm 90
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Tuplaikkunat

Toi lämpöelementin kehyksessä oleva silikaatti "suola" ilmeisesti on se joka silikaatin "kyllästyttyä" värjää lasit välistä valkoiseksi, ikäänkuin kalkki.
Ja harmi että lämpökehykseen tehokkaasti liimattu lasi on varmaankin kerran liimattuna, mahdoton käyttää luotettavasti uudestaan

Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Re: Tuplaikkunat
Ristolle vastaan sen verran, että onhan siinä seinässä ihan oikeasti liikennekäyttöön hyväksytty ikkuna. Kai siihen voisi ajatella sisäpuolelle laittavansa vähän lisää esim lexania tai muuta polykarbonaattia tms.
Muutoin tuli mieleen, että se sisempi ikkuna voisi todellakin olla helposti irrotettava.siinähän voisi olla hiukan alhaalta yös ilmavirtausta, joka ehkä tuulettaisi väliä. Talvellahan se vain se ulkoikkunan sisäpinta (kylmä pinta) tekisi huurretta. Enhän minä varsinkaan talvella autossa asu vaan kotona. Joskus vaan yövyn autossa. Haittaisko se edes mitään, jos se nyt talviyönä vähän olisi huurteessa??? Täytyypä vielä pohdiskella.
Koti-ikkuna on perin juurin toisenlainen. Sehän tiivistetään sisäpuitteestaan mahdollisimman tiiviiksi ja ulkopuite saa vähän vuotaa tuulettumisen takia. Autossa ei vaan taida onnistua tällä ajatuksella kun ulkolasiin täytyisi porailla reikiä.
Tietääkö joku miten Pössli tai Casa Car sivukkunansa tekee sinne asunto-osan seinille???
Muutoin tuli mieleen, että se sisempi ikkuna voisi todellakin olla helposti irrotettava.siinähän voisi olla hiukan alhaalta yös ilmavirtausta, joka ehkä tuulettaisi väliä. Talvellahan se vain se ulkoikkunan sisäpinta (kylmä pinta) tekisi huurretta. Enhän minä varsinkaan talvella autossa asu vaan kotona. Joskus vaan yövyn autossa. Haittaisko se edes mitään, jos se nyt talviyönä vähän olisi huurteessa??? Täytyypä vielä pohdiskella.
Koti-ikkuna on perin juurin toisenlainen. Sehän tiivistetään sisäpuitteestaan mahdollisimman tiiviiksi ja ulkopuite saa vähän vuotaa tuulettumisen takia. Autossa ei vaan taida onnistua tällä ajatuksella kun ulkolasiin täytyisi porailla reikiä.
Tietääkö joku miten Pössli tai Casa Car sivukkunansa tekee sinne asunto-osan seinille???
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Tuplaikkunat


Niissä ei alunperin ollut kaksinkertaista lasia, ja vaununvalmistajan ohjeet, että missä kulmassa alhaalta ylöspäin,

Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Re: Tuplaikkunat
Sitä ryyniä löytyy useasta lasiliikkeestä, käyttävät samaa käsittääkseni normaali ikkunoissa joissa on 2 tai useampia laseja niillä metalli listoilla kiinni toisissaan... Ei nyt vaan niiden oikea nimi pälkähdä päähän...
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Tuplaikkunat
yksi kauppanimike on kissan hiekka!
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Tuplaikkunat
silica gel?