Tuplaikkunat

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Sprintteri

Tuplaikkunat

Viesti Kirjoittaja Sprintteri »

Olisikohan itse mahdollista valmistaa tuplaikkunaa auton kylkeen. Jos kiinnittää pleksilasi-ikkunan vaneriin ja ruuvaa vanerin peltiin ulkoikkunan sisäpuolelle niin hikoileeko välistä? Riippuuko tiiviydestä? Löytyiskö käytännön kokemuksia? Kiitos!
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tuplaikkunat

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kaikissa kaksikerroksisissa "lämpölaseissa" on sisällä jokin kaasu esämässä huurtunmisen. Kotioloissa ei semmoista voi tehdä. Itsetehty kaksikerroksinen lasi tai pleksiikkuna huurtuu varmasti. (kosteus tiivistyy) oli kuinka tiivis tahansa. Mutta kun itse tekee niin voi tehdä sisälasin helposti irroitettavaksi ja pyyhkiä kuivaksi sopivin välein :shock: Tv. Ari
#048
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tuplaikkunat

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hikoiluun en osaa ottaa kantaa, mutta optimaalisissa olosuhteissa uskaltaisin itse kokeilla seuraavaa:
Laittaa lasiin primerin reunaan ja pienet "välitapit" jonka jälkeen ajaa vanana tuulilasilimaa tai vastavaa lasin reunaan. Sen jälkeen laskee toisen lasin äsköisen päälle, jossa myös reuna on primeröity. Sen jälkeen toivoo ettei jäliin jäänyt roskia jne. ja antaa kuivua. Veikkaan että vastaa ainakin tavallista tuplalasia, jos väliaine ei paljoa eroa (onko laseissa joku erikoinen aine välissä? epäilen). Optimaaliset olosuhteet on... ei liikaa kosteutta, mielellään pakkaskeli ulkona, mutta liimausolosuhteet n.20c...

Edit:Onko siellä joku kaasu oikesti? Foorumi kyseenalaisti niin hienosti: "Tähän viestiketjuun on tullut ainakin yksi vastaus. Saatat haluta tarkistaa viestiäsi tämän varjolla."
edit edit. ei ainakaan kämpän lasit huurustu, mutta se onkin eri tarina, kuten myös saunan lasit... kai kun se lämpö tasaantuu lasien välillä olevassa ilmakerroksessa...

edi edi edit: Huikeesti asiaa: http://www.pilkington.com/resources/lasinvalinta.pdf Täytynee kysyä kaverilta joka asentaa noita tuhansia vuodessa, autoihin kylläkin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Härski
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 04 Helmi 2008 22:08
Truck: Volvo B 10 R
Location: järvenpää
Paikkakunta: Hevinkää
Viesti:

Re: Tuplaikkunat

Viesti Kirjoittaja Härski »

Vink! kannattaa ainakin routamaton suikaleita lasin väliin...
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Tuplaikkunat

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä siellä on "jotain" en nyt muista ihan tarkalleen mitä :wink: mut ei se varsinaista kaasua ole :D ja se "lisäaine" on niissä tuplalasien reunalistoissa :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Tuplaikkunat

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Reunalistan sisällä on jotain ryynejä, vähän niinkuin ilmapuolen kuivaimessa. Onko se jotain silikaattia se ryyni :?: . Sitten kun lasit irtoaa liimauksista ja vettä pääsee sisään, ryynit turpoaa ihan köntiksi. Kunnes suora auringonpaiste lämmittää lasia, alkaa vesi haihtua lasin sisään :o ja huurtuu sisälasin pintaan kiinni :cry: . Kalkki tekee siitä sellaisen valkoisen ja se on aika hankalaa saada pois. Periaatteessa jos katkaisisi sen listan :idea: ja varisuttelis vanhat ryynit pois niin sinne sais uudetkin jotenkin laitettua :roll: . Mistäköhän tuota ryyniä voisi ostaa? ei ihan riitä uusien kenkien sisällä oleva pussukka :wink: , siinähän on sama tarkotus :lol:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Re: Tuplaikkunat

Viesti Kirjoittaja Risto »

Pyrokratia taitaa hiukan haitata.

Eikös tuolla pykälissä sanota että kaikkien
auton ikkunoiden on oltava tielikenne käyttöön tarkoiettuja,
ja kaikissa laseissa on oltava hyväksymismerkintä

(edit) itse hain laseja rompparista Lahdesta
Edulliset, siihen hintaan ei olisi saanut edes aineita.
Hyväksytyt ja mukana tiivistesarja.
Scania 93 vm 90
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Tuplaikkunat

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Asuntovaunuissa kairattiin muinoin ikkunakehyksiin reikiä, joista kosteus poistui.
Toi lämpöelementin kehyksessä oleva silikaatti "suola" ilmeisesti on se joka silikaatin "kyllästyttyä" värjää lasit välistä valkoiseksi, ikäänkuin kalkki.
Ja harmi että lämpökehykseen tehokkaasti liimattu lasi on varmaankin kerran liimattuna, mahdoton käyttää luotettavasti uudestaan :?
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Sprintteri

Re: Tuplaikkunat

Viesti Kirjoittaja Sprintteri »

Ristolle vastaan sen verran, että onhan siinä seinässä ihan oikeasti liikennekäyttöön hyväksytty ikkuna. Kai siihen voisi ajatella sisäpuolelle laittavansa vähän lisää esim lexania tai muuta polykarbonaattia tms.

Muutoin tuli mieleen, että se sisempi ikkuna voisi todellakin olla helposti irrotettava.siinähän voisi olla hiukan alhaalta yös ilmavirtausta, joka ehkä tuulettaisi väliä. Talvellahan se vain se ulkoikkunan sisäpinta (kylmä pinta) tekisi huurretta. Enhän minä varsinkaan talvella autossa asu vaan kotona. Joskus vaan yövyn autossa. Haittaisko se edes mitään, jos se nyt talviyönä vähän olisi huurteessa??? Täytyypä vielä pohdiskella.

Koti-ikkuna on perin juurin toisenlainen. Sehän tiivistetään sisäpuitteestaan mahdollisimman tiiviiksi ja ulkopuite saa vähän vuotaa tuulettumisen takia. Autossa ei vaan taida onnistua tällä ajatuksella kun ulkolasiin täytyisi porailla reikiä.

Tietääkö joku miten Pössli tai Casa Car sivukkunansa tekee sinne asunto-osan seinille???
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Tuplaikkunat

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:roll: Taidettiin kyllä tehdä niitä kuivausreikiä, ulkopuolelta, sinne kahden lasin väliin. :roll:
Niissä ei alunperin ollut kaksinkertaista lasia, ja vaununvalmistajan ohjeet, että missä kulmassa alhaalta ylöspäin, :roll: oli hirmu tarkkoja, yläpäähän oli aiemmin jo reiät tehty.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Tuplaikkunat

Viesti Kirjoittaja RH »

Sitä ryyniä löytyy useasta lasiliikkeestä, käyttävät samaa käsittääkseni normaali ikkunoissa joissa on 2 tai useampia laseja niillä metalli listoilla kiinni toisissaan... Ei nyt vaan niiden oikea nimi pälkähdä päähän...
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tuplaikkunat

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

yksi kauppanimike on kissan hiekka!
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Tuplaikkunat

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

silica gel?
Vastaa Viestiin