MB Moottorit

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

MB Moottorit

Viesti Kirjoittaja neppi »

Heps!

Nyt on vähän tilannenappi pohjassa ja siksipä kyselenki.

Mitä eroa on Merzedeksen OM 422 ja OM 442 koneilla? Muuta ku että toisessa on kaks turboo ja toisessa ei?

Ja mitä ne kirjaimet siellä tyyppinummeron perässä tarkottaa? Niiku vaik LA?

Ts voinko ruuvailla 422:een turbot ja tsydeemit paikalleen ja nakata sen 442:n tilalle? Ja se on parempi ku pussillinen muusia?

Vai häh?

Nep
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: MB Moottorit

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

neppi kirjoitti:Heps!

Nyt on vähän tilannenappi pohjassa ja siksipä kyselenki.

Mitä eroa on Merzedeksen OM 422 ja OM 442 koneilla? Muuta ku että toisessa on kaks turboo ja toisessa ei?

Ja mitä ne kirjaimet siellä tyyppinummeron perässä tarkottaa? Niiku vaik LA?

Ts voinko ruuvailla 422:een turbot ja tsydeemit paikalleen ja nakata sen 442:n tilalle? Ja se on parempi ku pussillinen muusia?

Vai häh?

Nep
Ei pienintäkään käsitystä mutta ekana tuli mieleen että onko kahella turbolla oleva v8 ja yhellä turbolla oleva v6 moottori..? Näin käsittääkseni ainakin actrossissa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: MB Moottorit

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ej. Molemmat on kaseja ja tilavuudeltaanki samalla hehtaarilla.

N
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: MB Moottorit

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Melkeen uskallan luvata että vapariin kun pulttaat turbon ulkoset hilut, niin tulee kampi/mäntä kurkkaa että kuka kiusaa. Tai sitten on armottoman laiska tuo turpoton ja sitten kärsii suoraan pultata puhaltimet kylkeen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: MB Moottorit

Viesti Kirjoittaja neppi »

No niinhän se taitaa yleensä olla.

Saatto just pahin paniikki asian suhteen mennä ohi. Meni aika nenän edestä se buzzi.

Ei pitäis tehä töitä ku sit ei kerkee mitää...



Neppi
menopeli
Rattiamiraali
Viestit: 360
Liittynyt: 14 Joulu 2009 21:05
Location: Tukholoma

Re: MB Moottorit

Viesti Kirjoittaja menopeli »

Ite näpytin yhen mesen moottorin Vikipedialle.Löyty hyvää infoa mm.miksi moottori ei kestä ja mitkä osat breikkaa.Esim turboa ei kannata kannata siirtää koska se on vaurioitunut.
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: MB Moottorit

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Reddewil kirjoitti:Melkeen uskallan luvata että vapariin kun pulttaat turbon ulkoset hilut, niin tulee kampi/mäntä kurkkaa että kuka kiusaa. Tai sitten on armottoman laiska tuo turpoton ja sitten kärsii suoraan pultata puhaltimet kylkeen.
Onko noi mesen dösämoottorit niin onnettomia kestoltaan?

Pääsääntöisesti kuitenkin dieselin kuin dieselin voi ahtaa ilman muutoksia.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
ASTech
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
Truck: MB Kolibri
Location: Uki

Re: MB Moottorit

Viesti Kirjoittaja ASTech »

AtAi kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Melkeen uskallan luvata että vapariin kun pulttaat turbon ulkoset hilut, niin tulee kampi/mäntä kurkkaa että kuka kiusaa. Tai sitten on armottoman laiska tuo turpoton ja sitten kärsii suoraan pultata puhaltimet kylkeen.
Onko noi mesen dösämoottorit niin onnettomia kestoltaan?

Pääsääntöisesti kuitenkin dieselin kuin dieselin voi ahtaa ilman muutoksia.
Noissa pienemmissä mesen kutosen koneissa ei isoja mekaanisia eroja ainakaan ole (tosin ei ole tehossakaan isoa eroa). Lähinnä voi olla turbollisessa mäntien öljyjäähdytystä ja tehokkaampaa öljypumppua. Meniskö siihen tyylin isommissakin?

Luulisi, että ex. vapariin vaan oikeat syötöt, ennakot ja maltilliset ahtopaineet, niin voi aika huoletta ajaa menemään. Seurailee vaan, ettei pakolämmöt karkaile.
Vastaa Viestiin