Tuolla aikaisemmissa keskusteluissa oli Kabolan asennuksesta juttua joten tietoa tuntuu foorumilta löytyvän.
Tässä taustaa:
Nyt kohde on laiva, johon tulee Kabola E3. Varaaja on 260L jossa lämpimälle
käyttövedelle kierukka, sekä koneelle kierukka -> lämpiää ajon aikana.
Pattereita tulee ylä- ja alakertaan, runkolinjat ajattelin vetää alakerran katossa (1" putki).
kiertovesipumppu (Polin EVP500 24V) tulee, sekä kalvopaisuntasäiliö.
Kabola tulee "alakertaan" konehuoneen lattialle.
Miten vedän linjat?
Kabolan kierukan ylänipasta putki ylös ja T-haaran kautta varaajan ylänippaan sekä patterien menolinjaan.
Kabolan alanipasta vastaavasti T-haaralla varaajan alanippaan ja patterien paluulinjaan.
Kiertovesipumppu ja paisari paluulinjaan (Kabolan nipan ja T-haaran väliin).
vai
Kabolan kierukan ylänipasta varaajan ylänippaan.
Varaajan alanipasta patterikierron menolinjaan.
Patterikieron paluulinja pumpun kautta Kabolan kierukan alanippaan ja paisariin.
jotenkin muuten/miten?
Kabolan asennus
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kabolan asennus
Miten mulle tuli mieleen että koneen kierukkaan t-haaroilla tai jollaki takaistulla ettei koneessa kierrä ku pelkkä kabola päällä. Toki en tiedä kuinka kuumaa tuo kabola tekee.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Kabolan asennus
Tuossa ei mielestäni ole ideaa.Reddewil kirjoitti:Miten mulle tuli mieleen että koneen kierukkaan t-haaroilla tai jollaki takaistulla ettei koneessa kierrä ku pelkkä kabola päällä. Toki en tiedä kuinka kuumaa tuo kabola tekee.
Koneessa ja varaajassahan on nyt jo eri vesi, joten pelkkää varaajaa meinaan lämmittää.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: Kabolan asennus
oikeastaan tietoa ei ole kuin talon patteriverkosta, ja sen pähkäilystä.
Mutta. onko varaaja vain käyttävettä varten vai onko sillä tarkoitus lämmittää pattereita? kiertääkö pattereissa täyskuuma vesi vai ei
jos vain käyttövesi niin sit varaaja ikäänkuin patteriksi, eli menot ja paluut yhteen, kuten ehdotit. periaatteessa mahdollista kytkeä patterit ja varaaja sarjaan.
talosovelluksissa yleensä kiertää pattereissa ns sama vesi, johon lisätään kuumaa vain sen verran kuin tarvii. tällöin kytketään patteriverkko lähtemään varaajasta, ja varaajaa ladataan jollain muulla lämmönlähteellä.
Mutta. onko varaaja vain käyttävettä varten vai onko sillä tarkoitus lämmittää pattereita? kiertääkö pattereissa täyskuuma vesi vai ei
jos vain käyttövesi niin sit varaaja ikäänkuin patteriksi, eli menot ja paluut yhteen, kuten ehdotit. periaatteessa mahdollista kytkeä patterit ja varaaja sarjaan.
talosovelluksissa yleensä kiertää pattereissa ns sama vesi, johon lisätään kuumaa vain sen verran kuin tarvii. tällöin kytketään patteriverkko lähtemään varaajasta, ja varaajaa ladataan jollain muulla lämmönlähteellä.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kabolan asennus
Nii meinasin että kabola olisi koneen rinnalla samassa kierrukassa, mutta takaiskulla ettei kone lämpiä samalla. Jos et sitten halua varaajan vettä kabolaan. Toki käyttövesihän voisi olla varaajassa ja yläkierrukassa kabola/kone ja alakierrukassa patterit?jjude kirjoitti:Tuossa ei mielestäni ole ideaa.Reddewil kirjoitti:Miten mulle tuli mieleen että koneen kierukkaan t-haaroilla tai jollaki takaistulla ettei koneessa kierrä ku pelkkä kabola päällä. Toki en tiedä kuinka kuumaa tuo kabola tekee.
Koneessa ja varaajassahan on nyt jo eri vesi, joten pelkkää varaajaa meinaan lämmittää.
ps.onko tämä laiva hinaaja Näsillä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Kabolan asennus
Varaajalla lämmitetään myös pattereita.jeepster kirjoitti:oikeastaan tietoa ei ole kuin talon patteriverkosta, ja sen pähkäilystä.
Mutta. onko varaaja vain käyttävettä varten vai onko sillä tarkoitus lämmittää pattereita? kiertääkö pattereissa täyskuuma vesi vai ei...
Eli pattereille menee kuumaa, ei mitään sunttisysteemeitä, yksinkertaisuuden vuoksi.
Parempi varmaan kuitenkin kierrättää varaajan vettä suoraan Kabolassa.jeepster kirjoitti:Nii meinasin että kabola olisi koneen rinnalla samassa kierrukassa, mutta takaiskulla ettei kone lämpiä samalla. Jos et sitten halua varaajan vettä kabolaan. Toki käyttövesihän voisi olla varaajassa ja yläkierrukassa kabola/kone ja alakierrukassa patterit?
ps.onko tämä laiva hinaaja Näsillä?
Alus Päijänteellä, ollut aiemmin kyllä Mustassalahdessa.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1482
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kabolan asennus
Kabola on tarkka tuosta kiertovesipumpusta. Ei kerkeä lämmitää jos kiertää liikaa. Korkeuseroa tulee riittävästi ja putket riittävän paksuja ja nousevaa niin patterverkosto pyörii vapaakierrolla. Ilmausnipat riskipaikkoihin ja ilmanippa tietysti ylimmäiseksi. Lämmönvaihdin koneen ja patterikierron väliin ja kolmetieventtiilit varaajaan että kun lämpöä ei pattereissa tarvitse niin kone lämmitää lämpimän veden. Varaaja tarvii pienen pumpun Kabolakäytössäkin ja lämmönvaihtimen kautta saa kierrätettyä lämpöä pattereihinkin kolmitievennttiileillä. Kabolaan tarkoitettu kiertovesipumppu on kallis, mutta muut pumpun on liian tehokkaita ja neste ei kerkeä lämmetä. T. Ari
#048
Re: Kabolan asennus
Vapaakierto ei luultavasti onnistu, koska juuri laskuja/nousuja ei saa tarpeeksi.B9M kirjoitti:Kabola on tarkka tuosta kiertovesipumpusta. Ei kerkeä lämmitää jos kiertää liikaa. Korkeuseroa tulee riittävästi ja putket riittävän paksuja ja nousevaa niin patterverkosto pyörii vapaakierrolla. Ilmausnipat riskipaikkoihin ja ilmanippa tietysti ylimmäiseksi. Lämmönvaihdin koneen ja patterikierron väliin ja kolmetieventtiilit varaajaan että kun lämpöä ei pattereissa tarvitse niin kone lämmitää lämpimän veden. Varaaja tarvii pienen pumpun Kabolakäytössäkin ja lämmönvaihtimen kautta saa kierrätettyä lämpöä pattereihinkin kolmitievennttiileillä. Kabolaan tarkoitettu kiertovesipumppu on kallis, mutta muut pumpun on liian tehokkaita ja neste ei kerkeä lämmetä. T. Ari
Lisäksi käsittääkseni Kabolan kierukan alanippa pitää olla ALIN kohta verkostossa?
Pumppu on kallis, Bolin pump EVP500, lisäksi tuotanto loppunut.
Onneksi sain vielä hommatta Ruotsista valmistajan tyttäreltä yhden (260€),
Saksassa ja Enkuissa näkyy verkkokaupoissa ainakin mainoksia.
Lisäksi nykyelektroniikalla virrankulutuksen saa vielä tiputettua, epäilen 24V version
menevän tuonne 40-50mA kulutukseen.
Pitää heti korjata kun kokeilin, kulutus 24V on 30mA!!!!
Edeleen siis hahmottelen noiden kahden alkuperäisen vaintoehdon välillä.
Helpoita kai olisi, jos varaajassa ja pattereissa kietäisi sama vesi.
Patteritlinja ja varaaja sarjassa.
Tällöin pattereiden lämpiäminen kylmästä kestää tietty kauan.
Tuossa toisessa vaihtoehdossahan pattereille menisi heti Kabolan kuumaa, lämpiäisi nopeammin.
Patterilinja ja varaaja rinnan.
Toki molemmissa pitää laittaa venttiilit, ettei lämpimällä lämpiä kuin varaaja.