Kabolan asennus

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
jjude
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2012 16:54
Location: Jämsä

Kabolan asennus

Viesti Kirjoittaja jjude »

Tuolla aikaisemmissa keskusteluissa oli Kabolan asennuksesta juttua joten tietoa tuntuu foorumilta löytyvän.
Tässä taustaa:
Nyt kohde on laiva, johon tulee Kabola E3. Varaaja on 260L jossa lämpimälle
käyttövedelle kierukka, sekä koneelle kierukka -> lämpiää ajon aikana.
Pattereita tulee ylä- ja alakertaan, runkolinjat ajattelin vetää alakerran katossa (1" putki).
kiertovesipumppu (Polin EVP500 24V) tulee, sekä kalvopaisuntasäiliö.
Kabola tulee "alakertaan" konehuoneen lattialle.

Miten vedän linjat?

Kabolan kierukan ylänipasta putki ylös ja T-haaran kautta varaajan ylänippaan sekä patterien menolinjaan.
Kabolan alanipasta vastaavasti T-haaralla varaajan alanippaan ja patterien paluulinjaan.
Kiertovesipumppu ja paisari paluulinjaan (Kabolan nipan ja T-haaran väliin).

vai

Kabolan kierukan ylänipasta varaajan ylänippaan.
Varaajan alanipasta patterikierron menolinjaan.
Patterikieron paluulinja pumpun kautta Kabolan kierukan alanippaan ja paisariin.

jotenkin muuten/miten?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kabolan asennus

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Miten mulle tuli mieleen että koneen kierukkaan t-haaroilla tai jollaki takaistulla ettei koneessa kierrä ku pelkkä kabola päällä. Toki en tiedä kuinka kuumaa tuo kabola tekee.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jjude
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2012 16:54
Location: Jämsä

Re: Kabolan asennus

Viesti Kirjoittaja jjude »

Reddewil kirjoitti:Miten mulle tuli mieleen että koneen kierukkaan t-haaroilla tai jollaki takaistulla ettei koneessa kierrä ku pelkkä kabola päällä. Toki en tiedä kuinka kuumaa tuo kabola tekee.
Tuossa ei mielestäni ole ideaa.
Koneessa ja varaajassahan on nyt jo eri vesi, joten pelkkää varaajaa meinaan lämmittää.
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Kabolan asennus

Viesti Kirjoittaja jeepster »

oikeastaan tietoa ei ole kuin talon patteriverkosta, ja sen pähkäilystä.
Mutta. onko varaaja vain käyttävettä varten vai onko sillä tarkoitus lämmittää pattereita? kiertääkö pattereissa täyskuuma vesi vai ei
jos vain käyttövesi niin sit varaaja ikäänkuin patteriksi, eli menot ja paluut yhteen, kuten ehdotit. periaatteessa mahdollista kytkeä patterit ja varaaja sarjaan.

talosovelluksissa yleensä kiertää pattereissa ns sama vesi, johon lisätään kuumaa vain sen verran kuin tarvii. tällöin kytketään patteriverkko lähtemään varaajasta, ja varaajaa ladataan jollain muulla lämmönlähteellä.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kabolan asennus

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

jjude kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Miten mulle tuli mieleen että koneen kierukkaan t-haaroilla tai jollaki takaistulla ettei koneessa kierrä ku pelkkä kabola päällä. Toki en tiedä kuinka kuumaa tuo kabola tekee.
Tuossa ei mielestäni ole ideaa.
Koneessa ja varaajassahan on nyt jo eri vesi, joten pelkkää varaajaa meinaan lämmittää.
Nii meinasin että kabola olisi koneen rinnalla samassa kierrukassa, mutta takaiskulla ettei kone lämpiä samalla. Jos et sitten halua varaajan vettä kabolaan. Toki käyttövesihän voisi olla varaajassa ja yläkierrukassa kabola/kone ja alakierrukassa patterit?
ps.onko tämä laiva hinaaja Näsillä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jjude
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2012 16:54
Location: Jämsä

Re: Kabolan asennus

Viesti Kirjoittaja jjude »

jeepster kirjoitti:oikeastaan tietoa ei ole kuin talon patteriverkosta, ja sen pähkäilystä.
Mutta. onko varaaja vain käyttävettä varten vai onko sillä tarkoitus lämmittää pattereita? kiertääkö pattereissa täyskuuma vesi vai ei...
Varaajalla lämmitetään myös pattereita.
Eli pattereille menee kuumaa, ei mitään sunttisysteemeitä, yksinkertaisuuden vuoksi.
jeepster kirjoitti:Nii meinasin että kabola olisi koneen rinnalla samassa kierrukassa, mutta takaiskulla ettei kone lämpiä samalla. Jos et sitten halua varaajan vettä kabolaan. Toki käyttövesihän voisi olla varaajassa ja yläkierrukassa kabola/kone ja alakierrukassa patterit?
ps.onko tämä laiva hinaaja Näsillä?
Parempi varmaan kuitenkin kierrättää varaajan vettä suoraan Kabolassa.
Alus Päijänteellä, ollut aiemmin kyllä Mustassalahdessa.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1482
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kabolan asennus

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kabola on tarkka tuosta kiertovesipumpusta. Ei kerkeä lämmitää jos kiertää liikaa. Korkeuseroa tulee riittävästi ja putket riittävän paksuja ja nousevaa niin patterverkosto pyörii vapaakierrolla. Ilmausnipat riskipaikkoihin ja ilmanippa tietysti ylimmäiseksi. Lämmönvaihdin koneen ja patterikierron väliin ja kolmetieventtiilit varaajaan että kun lämpöä ei pattereissa tarvitse niin kone lämmitää lämpimän veden. Varaaja tarvii pienen pumpun Kabolakäytössäkin ja lämmönvaihtimen kautta saa kierrätettyä lämpöä pattereihinkin kolmitievennttiileillä. Kabolaan tarkoitettu kiertovesipumppu on kallis, mutta muut pumpun on liian tehokkaita ja neste ei kerkeä lämmetä. T. Ari
#048
jjude
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2012 16:54
Location: Jämsä

Re: Kabolan asennus

Viesti Kirjoittaja jjude »

B9M kirjoitti:Kabola on tarkka tuosta kiertovesipumpusta. Ei kerkeä lämmitää jos kiertää liikaa. Korkeuseroa tulee riittävästi ja putket riittävän paksuja ja nousevaa niin patterverkosto pyörii vapaakierrolla. Ilmausnipat riskipaikkoihin ja ilmanippa tietysti ylimmäiseksi. Lämmönvaihdin koneen ja patterikierron väliin ja kolmetieventtiilit varaajaan että kun lämpöä ei pattereissa tarvitse niin kone lämmitää lämpimän veden. Varaaja tarvii pienen pumpun Kabolakäytössäkin ja lämmönvaihtimen kautta saa kierrätettyä lämpöä pattereihinkin kolmitievennttiileillä. Kabolaan tarkoitettu kiertovesipumppu on kallis, mutta muut pumpun on liian tehokkaita ja neste ei kerkeä lämmetä. T. Ari
Vapaakierto ei luultavasti onnistu, koska juuri laskuja/nousuja ei saa tarpeeksi.
Lisäksi käsittääkseni Kabolan kierukan alanippa pitää olla ALIN kohta verkostossa?
Pumppu on kallis, Bolin pump EVP500, lisäksi tuotanto loppunut.
Onneksi sain vielä hommatta Ruotsista valmistajan tyttäreltä yhden (260€),
Saksassa ja Enkuissa näkyy verkkokaupoissa ainakin mainoksia.
Lisäksi nykyelektroniikalla virrankulutuksen saa vielä tiputettua, epäilen 24V version
menevän tuonne 40-50mA kulutukseen.
Pitää heti korjata kun kokeilin, kulutus 24V on 30mA!!!!

Edeleen siis hahmottelen noiden kahden alkuperäisen vaintoehdon välillä.

Helpoita kai olisi, jos varaajassa ja pattereissa kietäisi sama vesi.
Patteritlinja ja varaaja sarjassa.
Tällöin pattereiden lämpiäminen kylmästä kestää tietty kauan.

Tuossa toisessa vaihtoehdossahan pattereille menisi heti Kabolan kuumaa, lämpiäisi nopeammin.
Patterilinja ja varaaja rinnan.

Toki molemmissa pitää laittaa venttiilit, ettei lämpimällä lämpiä kuin varaaja.
Vastaa Viestiin