SCANIA BERKHOF -91

Kerro omasta projektistasi
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

KAIKKI TOIMII TAAS !!!

En tehnyt yhtään mitään.... Ovet toimii täydellisesti ja sammutin myös.

Eli jäätä siellä on ollut järjestelmässä ja nyt lämpimänä päivänä kaikki sulanut! Pääsin tällä kertaa helpolla :D
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Sitten päivän ikäviin uutisiin.. Lasi oli pamahtanut rikkipoikki :D
Liitteet
lasi.jpg
lasi.jpg (214.79 KiB) Katsottu 15488 kertaa
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Iski »

Onko tumennuskalvo lasin sisäpuolella ja aurinko kuumentanut? vai onko toi väliseinä kiinni ikkunassa ja jotain jännityksiä, harmin paikka jokatapauksessa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Sullahan on kohvitki loppu!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ei ole kaikissa nelossarjalaissakaan sähköohjattua pumppua, ne tosin sammuu jo avaimesta toisin kuin vaijerikaasu-kolmossarjalaiset.
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Joku jännityshomma tää on

Iski kirjoitti:Onko tumennuskalvo lasin sisäpuolella ja aurinko kuumentanut? vai onko toi väliseinä kiinni ikkunassa ja jotain jännityksiä, harmin paikka jokatapauksessa.
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Reddewil kirjoitti:Sullahan on kohvitki loppu!
Se tässä eniten harmittaakin :D
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Hohvi pyllystä päin...

Onko muuten mitä ongelmia pitää tuo 100km/h lätkä myös matkailuautossa? Onko tiukemmat säännökset tai jotain? Abs:t on ja turvavyöt tulee ainakin menosuuntaan päin istuville.
Liitteet
hoffi.jpg
hoffi.jpg (262.13 KiB) Katsottu 15371 kertaa
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Iski »

Eikös se ole painavemmassa matkailuautossa aina 80km/h toi rajoitus. :( toki menee vähemmän dieseliä. :)
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hyvin kulkee satasta ilman lätkääkin :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Reddewil kirjoitti:Hyvin kulkee satasta ilman lätkääkin :wink:

Joo, samaa mieltä :D
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

se vaan pikkusen tuntuu pikavuorokuskeja harmittavan kun ei kirveelläkään ohi motarilla.nimimerkillä kokemusta on :D
Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Sähköjen suunnittelu on aika haastavaa... varsinkaan kun en ole mikään super sähkömies.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Piirrä / kirjoota paperille mitä haluat, sitten on helpompi siihen lisäillä että miten ne saadaan ja mitä se tarvii, me autetaan. Ei tartte yksin päissään miettiä =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Reddewil kirjoitti:Piirrä / kirjoota paperille mitä haluat, sitten on helpompi siihen lisäillä että miten ne saadaan ja mitä se tarvii, me autetaan. Ei tartte yksin päissään miettiä =D
Joo, on tässä jo muutama aanelonen rutattu :D
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Jos laitan katsastusta varten sähkölieden, niin pitääkö johtojen vetoon olla todisteet että ammattimies on tehnyt sähköt?

Mietin vaan, että laitanko nyt ensimmäistä leimaa varten kaasu vai sähkölieden.
Avatar
desoto
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Joulu 2011 15:56
Location: Kello

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja desoto »

ei tartte mikäli käytät esim:defan auto sisä sarjaa.. muuten kyllä
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Mites muilla hupiakut kytketty? Ainakin kaksi akkua hommaan, niin mietin hommaanko 12v vai 24v invertterin. Oma järki sanoo, että liitä 12v akut sarjaan ja hommaa 24v ->230v invertteri :D

Eikös 24v:ksi kytkemällä saa paremman hyödyn akuista irti?
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja motoku »

pärjäät ohuemmilla johdoilla ja voit ladata akut ajon aikana bussin omalla laturilla. meillä on juurikin 2*24V akustot, jotka kytketään releellä ajon ajaksi rinnan ja leiriin tullessa erilleen. 12v saa tarvittavan määrän 500W jännitteen alentajalla.

hupiakuilla voi avustaa starttausta tarvittaessa ts. toissa kesä ajettiin ilman ongelmia toinen ajoakku oikosulussa :lol: :lol: so what, kun sähköt tehty ihan ite
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

motoku kirjoitti:pärjäät ohuemmilla johdoilla ja voit ladata akut ajon aikana bussin omalla laturilla. meillä on juurikin 2*24V akustot, jotka kytketään releellä ajon ajaksi rinnan ja leiriin tullessa erilleen. 12v saa tarvittavan määrän 500W jännitteen alentajalla.

hupiakuilla voi avustaa starttausta tarvittaessa ts. toissa kesä ajettiin ilman ongelmia toinen ajoakku oikosulussa :lol: :lol: so what, kun sähköt tehty ihan ite
Joo, teen noin.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Rölli-vempaimessa on ajoakut 2x200Ah, hupiakut 2x75Ah + 2x220Ah sekä yksi 12v hupiakku vesipumppua varten. Tätä akkua ladataan tavallisella verkkovirtalaturilla. Laturi on kytketty auton invertterisähköihin. Invertteri ottaa virtansa hupiakustosta.

Tuohon 12v hupiakkuun ajattelin kytkeä lisäksi 12v ledivalistusta sekä venevessan pumpun. Tupaan saa valot vaikka invertteri olisi syönyt akut tyhjiksi. Ajoakkuja ei käytetä leiriytymisen aikana - niiden päävirrat ovat poiskytkettyinä.

Kaikki hupipuolen sähköt ovat erillään auton alkuperäisistä sähköistä. Akustot ovat yhdistettyinä ainoastaan, kun auton laturi lataa tai maasähkö on kytkettynä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Rosvolinna kirjoitti:Rölli-vempaimessa on ajoakut 2x200Ah, hupiakut 2x75Ah + 2x220Ah sekä yksi 12v hupiakku vesipumppua varten. Tätä akkua ladataan tavallisella verkkovirtalaturilla. Laturi on kytketty auton invertterisähköihin. Invertteri ottaa virtansa hupiakustosta.

Tuohon 12v hupiakkuun ajattelin kytkeä lisäksi 12v ledivalistusta sekä venevessan pumpun. Tupaan saa valot vaikka invertteri olisi syönyt akut tyhjiksi. Ajoakkuja ei käytetä leiriytymisen aikana - niiden päävirrat ovat poiskytkettyinä.

Kaikki hupipuolen sähköt ovat erillään auton alkuperäisistä sähköistä. Akustot ovat yhdistettyinä ainoastaan, kun auton laturi lataa tai maasähkö on kytkettynä.
Mulla on tällä hetkellä ajoakkuina 2 x 180Ah. Hupikäyttöön 2 x 140Ah. + saan vielä useita pienempiä akkuja lisää tarvittaessa.
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

motoku kirjoitti:pärjäät ohuemmilla johdoilla ja voit ladata akut ajon aikana bussin omalla laturilla. meillä on juurikin 2*24V akustot, jotka kytketään releellä ajon ajaksi rinnan ja leiriin tullessa erilleen. 12v saa tarvittavan määrän 500W jännitteen alentajalla.

hupiakuilla voi avustaa starttausta tarvittaessa ts. toissa kesä ajettiin ilman ongelmia toinen ajoakku oikosulussa :lol: :lol: so what, kun sähköt tehty ihan ite
Millaista eroitusrelettä käytät ja mistä hommasit?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Blue Sea on pätevä eroitusrele. Ei yhtään säädintä kaikki valettuna epoksiin. Melko hintava, mutta huoleton. Motonet myy...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja b12m »

vanha vanaja kirjoitti:se vaan pikkusen tuntuu pikavuorokuskeja harmittavan kun ei kirveelläkään ohi motarilla.nimimerkillä kokemusta on :D
Veikkaan, ettei muitakaan pikavuorokuskeja harmita tippaakaan sellaiset kulkijat, jotka eivät "pyöri jaloissa"... Eli ne, jotka ajaa joko 90 km/h tai alle, tai sitten vähintään satasta. Vi**umaisimpia ovat ne, jotka pumppaavat vauhtia aina ylös kun rinnalle pääsee, näitä tosin löytyy lähinnä henkilöautonkuljettajien erästä sukupuolta edustavien joukosta. He tehnee tämän pumppausliikkeen vahingossa. Miespuoliset sitten luultavimmin tahallaan.
Vastaa Viestiin