O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Myy, osta, vaihda
SK17I
Apukuski

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja SK17I »

Onko tämä käsite ulkokurvi jotenkin vakiintunut määritelmä vai tuliko siitä nyt uusi määritelmä :D Kuulostaa vain niin sopivalta määritelmältä. Voisin ottaa sen omakseni. Ajatukseni tuntuu kuuluvan vähemmistöön vaikka en onneksi näytä olevan silti täysin poikkeava yksilö. Kiitos teille jotka on pitäneet ajatuksiani edes jotenkin järkevänlaisina.

Noita muutamia kaksikerroksisia on tullut tiirailtua. Tosin oikein korkea yksikerroksinen ajaa melkein saman asian. Alas jää kivasti verstastilaa ja mikäpä estää hieman eristämästä sitäkin. Ainakin niissä autoissa joissa takaovelta menee luukku kuljettajan makuutilaan on jo yksi soppi kulkuyhteydellä eristämistä vaille valmis.

Yhtä Neoplanin 4 metristä yksikerroksista kävin katsomassakin. Se oli vielä tilausliikenne käytössä ja hintaa alle 30t. Yllätyin että takarappusilta meni ovi vessaa ja toisella puolen oli L-muotoinen keittiö helloineen. Ihan tehdas tuote. Yläkerta oli kohtuullisen matala joten kellarissa oli todella reilusti korkeutta. Jos vessa tulisi joskus yläkertaan saunan/suihkun yhteyteen tuon alakerran vessan voisi tyhjentää ja jättää käynniksi kellariin. Kyllähän näihin korkeisiin yksikerroksisiinkin jää kaikkea mukavaa pienellä mielikuvituksella.

Tosin tällä hetkellä vielä pelkän rungon ostaminen on mahdoton ajatus. Nyt vielä etsitään valmista ratkaisua mutta ensikeväänä alkaa sitten rungon etsiminen. Perustelu löytyy tuolta ylempää.

Jos auton tekee asumiseen niin sehän on aina lämmin. Silloin ei tule ongelmaksi jäätymiset joten vesi wc on se mikä tulee. Eihän venevessa käytä juurikaan enempää vettä kuin autojen vessat. Se on vain nätimpi ja hajuttomampi kun on oikeasti vesilukko. Eipä veneessäkään kuutiota isompia säiliöitä ole ollut. Silti vedellä on saanut läträttyä itsensä puhtaaksi, tehtyä ruuat ja kaiken kuukauden päivät. Vettä on oppinut säästelemään vai vaikka vierekkäin on merivesi ja makeavesi hana niin se merivesipuoli on jäänyt käyttämättömäksi. Toki kesällä aika usein pesu on hoitunut uimisella :D Jätevesi venessä on ollut sen 200 litraa.... se on tullut tyhjennettyä muutamien päivien välein. Meressä on ollut tilaa tyhjentää. Autossa jätevesi voi tulla ongelmaksi ellei sitten päästä harmaavesiä sopivissa paikoissa maahan ja vessan vedet kerää säiliöön.

Joskus pikavuoroa ajellessa on vessan tyhjennys unohtunut auki. Ei se ole tuntunut autoja häiritsevän...ainakaan sadepäivinä. En muista kuin kerran että joku olisi takana valoja vilkutellut :D

Pesukone ottaa yhdellä pesukerralla 150litraa vettä etenkin jos on kuivaava pesukone joten kyllähän vettä pitää pariin pesukertaan olla :D

Eikä siinä ole mitään vikaa vaikka rakenteleekin halpoja laitteita. Olen itsekin katsellut mielenkiinnosta nettikoneessa olevia parin tonnin busseja. Tosin kun rakentaminen tulee kuitenkin maksamaa muutaman kympin niin loppukustannuksissa on melkein ihan sama onko rungosta maksanut tonnin, kympin vai kolme. Ilmainen ei auto kuitenkaan tule olemaan. Halvasta kun tekee niin voi tehdä halpaa mutta kuitenkin sellaista.... joka toimii ja tyydyttää itseään. Ehkä oma ensimmäinen itserakennettu voi lähtökohtana ollakkin edullisempi koekappale. Kun kokemusta on veneiden ja talojen rakentelusta voisi olla järkevämpää kokeilla ensin hieman edullisempaa autoa.

Alkuuhan tämä on tälläistä haarukointia ja kaikki vaihtoehdot on auki.
jeepster
Rattiamiraali
Truck: volvo b57/b58
Member id: 151

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Mä luulen kanssa ettei valmista löydy, jokainen tekee kuitenkin omansa omaa käyttöä varten. Eikä hyvää kannata myydä. Alusta ei näissä hommissa juuri kulu, ruoste ja kumiosien vanheneminen taitaa enemmän olla ongelmat.
Melkein jokaisella ensimmäisestä tulee harjoitus joka menee joko myyntiin tai rakennetaan uudestaan. Suunnittele mitä haluat ja rupea tekemään, jos ei tuu hyvä niin rakenna tarpeeks monta kertaa uudestaan.
Viimeksi muokannut jeepster, 11 Loka 2013 09:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
mikko
Ajoneuvos
Truck: 1968 Vanaja Ajokki

Viesti Kirjoittaja mikko »

Kyllä minä nyt kuitenkin suosittelen hankkimaan oikeasti mieleisen laitteen. Jos valmista ei löydy ja joudut tyytymään projektiin, ni älä pihistele yhtään mikäli rahkeet vaan riittävät.

Bussiprojekti ottaa helposti aikaa aika reilustikin ennen ku valmista tai edes lähes valmista tulee, ni en ainakaan itse tuhlais aikaani ja rahojani mihinkään koekappaleisiin.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
neppi
Vapaaherra
Truck: Hino Blue Ribbon -91

Viesti Kirjoittaja neppi »

Oman muutaman kuukauden kokemuksen perusteella totean, että rakentamaan jos alkaa, kannattaa tehdä pikkuhiljaa. Jutella sille rojektille ja kysellä et miten sen mielestä homma kandeis tehdä. Ü

Tän viiden kuukauden linja-auto-onnen perusteella luulen että ois muutaman kerran ärsyttäny moniki asia, jos oisin aluks heti tärskäyttäny kaiken valmiiks ja sit lähteny reissuun. Vaikka oon jo kymmenen vuotta tota hommaa miettiny, muutaman vuoden vakavammin suunnitellu, ni silti on moni homma nyt muodostumassa ihan eri näköseks ku mitä alottaessa aattelin.

Ihan vain esimerkkinä: täältä foorumilta luin jonkun (lahti32?) projektista, että keittiö kandeis mm kiertoliittymien takia olla oikealla. Kuitenkin omassa suunnitelmassa se oli tietyin perustein vasemmalla. Muutaman viikon ajelun jälkeen vaihdoin pohjapiirrokseen (mullamitäänsellastaoo!) ja siis koko kuljettimeen keittiön oikealle, ihan vain mm kiertoliittymien vuoksi! Ü

Jotenki kyllästyttiin keräilee kamoja lattialta aina liikenneympyrän jälkeen.

Samoin kakskerroksinen vaihtu tohon nykyiseen pohjaratkaisuun siks, ettei niissä mahtunu seisomaan, ja jos haluis ottaa muun ku lentolaukun mukaan, pitäis olla peräkärry perässä. Tän kesän ajoista monet ois päättyny kyyneliin, jos sinne kujille ois ton laivan lisäks pitäny luotsata vielä joku hinattava laitekki!

N
SK17I
Apukuski

Näin mekin on ajateltu. Ensin etsitään valmista tai melkein valmista jonka saa pienillä hienosäädöillä valmiiksi. Ja jos sellaista ei löydy niin sitten tehdään.

Tekeminen alkaa auton etsimisestä ja toki alkuun revitään vain muutama penkki pois. Patjat tilalle. Ajellaan reissataan kesällä ja tutustutaan autoon. Tässä vaiheessa on parasta huomata onko se teknisesti siinä kunnossa että siitä kannattaa alkaa edes tekemään mitään. Suunitelmat alkaa vasta kun on se runko ja näkee mitä siihen runkoon voi tehdä.

Meillä on se kiva puoli että ollaan pieniä :D Meille nyt löytyy seisomakorkeus melkein jo joidenkin autojen kellarista. Mitä olen muutamaa kaksikerroksista autoa katsonu niin kaikissa on mahtunut seisomaan suorana sekä ylhäällä että alhaalla. Jos pään yläpuolelle jää tilaa puolimetriä tyhjää niin ainakin medän ajatuksissa silloin lattia on puolimetriä liian alhaalla. Olisihan se kiva että olisi edes joku paikka missä tuntee itsensä isoksi :D

Ei me missään tapauksessa edes yritetä hintata autoa pihalle, tehdä valmiiksi ja vasta sitten koeajolle ja käyttön. Eiköhän se ole ikuisuusprojekti joka pikkuhiljaa täydentyy pala palalta.

Kun kortissa viimeinen kirjain on D niin ei sillä paljoa kärryjä vedetä joten kaikki pitää mahtua autoon. Joku pikku muuli 450 voisi näyttää aika typerältä linja-auton perässä :D
neppi
Vapaaherra

Muuli 450 liinoilla takaseinään kii.
jeepster
Rattiamiraali

nyt ja jos rupeat suunnittelemaan ihan kunnollista asuntoa, niin kannattaa siihen alustaan kiinnittää huomiota.
haluutko keski vai takamoottorisen, onko takatavaratila tarpeen? mahurit rupeaa kohta loppumaan, kun takakoneisia uudemmat.
mitat ja säännökset kannattaa ottaa huomioon. yli 12metrisen kun haluut niin linjuriksi yli 12m ei mee matkailuautoksi ku poikkeusluvalla, nykyään voimassa 2020. luultavasti sen jälkeen ei enää ajella. samaten 2,60 leveet autot loppuu ajelu silloin, yli 12m linja-autot, niistä ei tiiä kukaan vielä mitään,
Victorjussi
Rattiamiraali
Truck: Suentassu

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Tiukassa on löytää talvilämmintä asuntobussia myytävien listoilta.
Syynä on se, että ei ole mitään järkeä rakentaa oikeata talvilämmintä bussia, jos ajokausi kestää maalis-huhtikuusta lokakuulle. Puoli vuotta auto pysähtyy vuosittain , heittäsinkö, että 97 % kulkureista. Saa sen lämpimän toki useammasta tehtyä jälkikäteenkin.

Yllättäen vaan aika tuhraantuu, kun itse alkaa väsäämään väliseiniä, keittiötä, makuuhuonetta, saunaosastoa, vesi-ja viemärilaitosta sähköistystä ym.
Näin, vaikkei teekään kuin vain sen, että tarpeellinen on mukana.

Ja valmista ei tule, aina on parantamista uusimista, alusta kaipaa huoltoa, oli sitten uudempi tai vanhempi.
No, nämä tietää, ken rohkea on ja hyppää oman kumijunan ruoriin
:D :idea: :idea: :D .
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
wiima63
Kansleri
Truck: wiima ja Van Hool
Member id: 155

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Jeepster mikä juttu tuo on että 2.60m ajelu loppuu 2020? Koskeeko vain linjureita vai myös kuorma-autoja...? Oisko jotain urlia ku ei guugle osannu sanoo mulle mitään..
jeepster
Rattiamiraali

wiima63 kirjoitti:Jeepster mikä juttu tuo on että 2.60m ajelu loppuu 2020? Koskeeko vain linjureita vai myös kuorma-autoja...? Oisko jotain urlia ku ei guugle osannu sanoo mulle mitään..
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020230
tuossa muuttuu linja autojen leveys 2.60->2.55
"3. Asetuksen voimaan tullessa käytössä olevaa linja-autoa, joka ei täytä asetuksen vaatimuksia, voidaan käyttää vuoden 2020 loppuun."

Hitsin vaikeeta tuo lakitekstin hakeminen.
Jos tuo on jossain kumottu niin ei sitten, ainakin viimeviikolla trafiin soitettuani, oli siitä puhetta, että näin edelleen olisi.
SK17I
Apukuski

Aika moni on tarjonnut autoja jotka poistuu käytöstä 2020. Ne on erityisesti kehuneet että ovat tavallista isompia. Onko ne lukenu tuo lain ja heränneet ajoissa hävittämään autonsa?

Olen tähän asti ymmärtänyt että lakia ei voi takautuvasti muuttaa. Esim vanhat henkilöautot saa ajella tiellä täyttämättä mitään nykymääräyksiä. Riittää kun täyttävät ne määräykset mitä silloin oli kun ne tehtiin.

Näköjään tuo sama ei päde enää raskaaseen kalustoon. Välillä vehkeitä kavennetaan ja välillä levennetään. Tuntuu järjettömältä jos yhtäkkiä vain ilmoitetaan että nyt ei enää ajeta tiettyä isommalla autolla vaikka se ennen oli laillista. No lain säätäjillä voi aina olla oma lehmä ojassa....
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eiköhän tuo leveysvaatimus ole nimenomaan ammattiautoilussa...
Tuosta kälynen aihio, luulen että hinnassa on kymppi tingattavaa ainakin, kun on teippiki revittävänä: http://www.nettikone.com/muu-merkki/wanhool/1164637 Tuota sutii-äijät on tehny joskus aikoinaan, oli miljoonan bussi sillon.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M + MB515

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Eikös tuo ollut joskus teipattu Battery-logoilla. Vai onko autoja useampi? Festareilla oli Vip-käytössä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Reddewil
Vapaaherra

Männäsuvena tais olla joku keskustan tai minkä lie puolueen käännytysautona, nuo "lumihiutaleet" perua siltä ajalta... Eiku tämä. http://suomalainentyo.fi/sites/default/ ... ssi1_0.jpg
neppi
Vapaaherra

Eikä ees oon Vanhool. Ü
Reddewil
Vapaaherra

Nepparihan se hiihtoliitonpussi on http://b10m.kuvat.fi/kuvat/2012/Hein%C3 ... G_0107.jpg vai oonko mä jotahi muuta väittäny?
SK17I
Apukuski

Mikä siinä on että kun auton koko kasvaa niin varustetaso laskee:

Tuokin voisi olla ihan hienopeli:

http://www.nettikaravaani.com/burstner/berkhoff/1398382

Ilmeisesti isot autot on tarkoitettu vain ajettaviksi. Ei asuttaviksi paikoillaan. Missä suihkut on? Ja vessakin on tuo alkuperäinen läävä? Kun auto isonee niin lähinnä sohvan koko tai sohvapöytien lukumäärä kasvaa.
Tuota yhdistelmää olen ihmetellyt että Tiskipöydän koko, agregaatin teho, suihkutila, jääkaapin koko jne... on kääntäenverrannollinen auton kokoon. Ne löytyy lähes kaikista pienistä alkovimallisista mini autoista mutta buseihin niiden mahduttaminen tuntuu vaikealle :)
Reddewil
Vapaaherra

Ehkä tollasessa Party-Busissa ei ulostamiselle saati peseytymiselle lasketa niin tarvetta? Mutta silmiin pisti: virossa vuoden vakuutus 200 eur!sen takia siellä rek. Täytyskö omatki autot liputtaa sinne, näkyy ainakin tuolla kylillä vuodesta toiseen pyörivän autoja viron kilvissä (samat autot tai ainakin kuskit kun autot vaihtuu) eikä kukaan kysele mitään?! Mitä siitä saa jos ajaa muun maan kilvissä olevalla autolla suomessa, suomalainen? Vai pitääkö sitä kirjatki siirtää sinne, tai hankkia kaksoiskansalaisuus?
Rosvolinna
Vapaaherra

Kirjat pitää siirtää. Ei saa suomalaiset ajaa ulkomaankilvissä olevaa autoa Suomessa.

Tuttavani asuu Iso-Britaniassa. Hän on Suomen kansalainen ja hänen autonsa on tietenkin Britti-kilvissä. Hän saa ajaa autoansa Suomessa, mutta minä voin vaan istua kyydissä. Ratin tilalla on hanskalokero...?!
SK17I
Apukuski

Eikös näissä ole myös se sääntö että suomessa saa vuoden aikana ajaa 6kk. Sitten auto pitää viedä pois suomesta tietyksi aikaa....

Virolainen vakuutus taitaa maksaa auton arvosta virolaisten hintojen mukaan. Eli aika paljon vähemmän mitä auton arvo on suomessa.
ponupannu11
Kippari
Truck: Ajokki-72/Scania 112

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

Tuossapa linkkiä http://www.nettikaravaani.com/omavalmis ... ri/1374965 on taitaa kaikki mitä tarvii,hinta vaan kovan sorttinen,mutta niinhän sitä sanotaan ettei köyhällä ole vara ostaa halpaa. :D eikä ittellä olis kyllä tuollaseen varaa ennen ku lotto voiton sais.
SK17I
Apukuski

Jos välttämättä haluisin laittaa 125te autoon niin ostaisin vaikka sitten mieluummin tuosta auton:
http://www.nettikone.com/scania/irizar- ... hv/1144919
Ja kuluttaisi siihen rakenteluun sen 60 tuhatta. Eiköhän auto olisi vähintään tuon ylläolevan tasoinen.

Tosin tuollaisia summia ei edes ole laittaa autoon :D
Rosvolinna
Vapaaherra

ponupannu11 kirjoitti:Tuossapa linkkiä http://www.nettikaravaani.com/omavalmis ... ri/1374965 on taitaa kaikki mitä tarvii,hinta vaan kovan sorttinen,mutta niinhän sitä sanotaan ettei köyhällä ole vara ostaa halpaa. :D eikä ittellä olis kyllä tuollaseen varaa ennen ku lotto voiton sais.
No tuossa ei ainakaan ole nopeudenrajoitinta.
kulkuri
Kansleri

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

No tässä se nyt olisi ....
http://www.nettikone.com/volvo/huippuhi ... ss/1238218
....kättä taskuun :lol:

:roll: Eikä pitäis puuttua mitään :roll:
SK17I
Apukuski

Ihan hieno peli. Ehti näköjään vain poistua myynnistä ennen kuin ehdin itse ilmoitusta tavaamaan.

Jotenkin lopahti kiinnostus selailla nettiä kun osoittautui että kaikki autot mitä tarjotaan on vain ja ainoastaan kesäautoja. Sellaista en ollut etsimässä.

Siksi on ollut muutaman viikon tai kuukauden tauko kytätä netin ilmoituksia. Tuossakaan ei ole hintatietoa joten tavalliselle kuolevaiselle kiinnostus usein lähtee hinnasta. Hienoja autojahan on olemassa mutta silloin hintalappu on omalta kannaltani jotenkin sopimaton. On turha lähteä edes potkimaan sellaisen auton renkaita joista ei pääsisi kauppoihin hinnan vuoksi.

Näillä näkymin ensiviikon aikana tosin mennään tekemään kaupat yhdestä asuntoautosta. Se tosin on ihan vain tältä vuosituhannelta oleva sprintteri alustainen matkailuauto jonka pituus jää hitusen vajaaseen 8 metriin. Tosin vaikuttanee että se on talviasuttavampi kuin yksikään täällä tarjotuista autoista. Varusteina löytyy uuni, hella, jääkappi, pakastin, suihku sekä lämmityspuolelta vähävirtainen diesellämmitys ja varuiksi vielä se typerä turmantikin kaasuhärpäke. Lisäksi vielä automaattisesti virittyvä sateliitti tv ja kaikenlaista muuta pientä jännää. Tuntuu että jo pelkästään tuossa listassa on paljon varusteita mitä monessakaan isommassa autossa ei ole.

Yritetään nyt tyytyä toistaiseksi tuohon ja katsellaan jos myöhemmin sitten alkaa tekemään sitä isompaa versiota oman maun mukaan.

Vielä tietenkin on muutama päivä aikaa tarjota jos jollain sattuisi olemaan meidän kriteerit täyttävä hieman isompi toimiva ajokki.

Katsoiko kukaan millä hintaa se lauantain pakkohuutokaupassa ollut AmerikanEagle meni? En itse ehtinyt paikalle :(
Vastaa Viestiin